3 tårtor på ca 2 dygn.
Tycker allt jag fick in den beställningen lite sent. Först skulle hon (min kusin) ha 2st med 24cm-bottnar. Men sen kom hon på att det behövdes en till lite mindre så igår fick jag alltså slänga ihopen på 20cm också. Jag gjorde även 3 satser MMF igår eftersom den SP'n jag hade hemma inte dög, det skulle vara marshmallowsmak! Nu på förmiddagen har jag slängt ihop lingonmousse x 3 vilket blir tre gånger så kladdigt! (allt råkade välta en gång när jag var lite disträ) Nu tar jag en vilopaus och smakar lite på lingonmoussen för att få upp energin igen. Funderar på om jag ska stressa ihop vaniljmousse x 3 nu eller efter jag varit i stallet, sen låta det stå i kylen en timme och sen fylla tårtorna. Dom ska spacklas, täckas och dekoreras hemma hos min kusin ikväll. Såg fram emot dekoreringen, men den fick jag tydligen inte göra själv. Men jag ska försöka se till att ta bild på alla tre sen om dom inte blir helt katastrofala pga tidsbristen. Hon ska ha med dom på jobbet imorgon och hon vill ha dom täckta och dekorerade ikväll, så jag har inte lust att stå för om dom ser tråkiga ut imorgon, jag tänker bara stå för smakerna som iaf jag tycker är goda.
Oj vad jag babblar nu. Kankse borde vispa ihop vanilmoussen ist, har ju iaf en timme påmig innan jag ska slänga på mig ridkläderna. Och den ska ju inte kokas som lingonmoussen, så ja, så får det nog bli. Kladdigt, men skönt att ha det gjort och kunna fylla tårtorna när jag är hemma från stallet sen!
Vet att det verkar som jag lagtämnet i fel tråd, men bilderna kommer upp sent ikväll!
/T
Det vart en hel del krångel med MMF'en som inte ville bli bra alls och sprack typ överallt på första tårtan, men min kusin tyckte inte det gjorde något så hon gjorde fler sprickor och sa åt mig att fylla dom med kristyr. Den stora med två blommor var den första tårta jag gjort med brush embroidery så jag hade inte riktigt fått in tekniken där riktigt som på den lilla med en stor blomma på.
/T

Vilka fina tårtor! Och lingonmousse, det låter fruktansvärt gott!
Jag har också haft krångel med att min MMF har spruckit, jag vet inte om det beror på att jag hällt i för mycket florsocker i degen eller om jag inte kavlat nog snabbt. Jag kavlar med "fondant-matta" (the mat) smord med petal base. Då går det lättare och blir bättre.
Beträffande att göra tårtor man själv inte ska dekorera…det skulle jag aldrig göra! Det är ju en kränkning mot den konstnärliga friheten. Det är ju dekorationen som är roligast!
Det skulle kännas typ som att äta en bulle, sådär "varv efter varv" men att någon annan äter upp själva mitten. Haha!
Det är marigt, det där med personer som ska ändra sig hela tiden. Varför kan inte folk bara säga hur de vill ha sina tårtor i god tid och sedan hålla sig till det? Känns lite respektlöst att plötsligt ändra sig, för då kanske man redan planerat och köpt hem grejer och så.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Måste hålla med, en sån kusin! Ska hon dekorera kan hon baka ;) snygga tårtor! Hoppas hon uppskattade ditt kämpande och arbete och är ärlig på jobbet! Ser smarriga ut :)
Ser gott ut!
Jag håller definitivt med övrigt folk…om man ska baka tårtan ska man banne mig få dekorera den också! 
Tack för kommentarerena! Jag fick dekorera till slut, övertygade lite i smyg att brush embroidery var en bra idé och att det är så enkelt att dekorera med kristyr. När jag väl började såg hon att det inte var så enkelt så jag fick fortsätta men hon sa till mig vad jag skulle göra. Förutom på den lilla, då gjorde jag vad jag själv ville och då blev jag nöjd iaf (:
#6 Lingonmousse är fruktansvärt gott! Så syrligt och fräscht! Ja jag vet inte vad det är med MMF, SP är mycket enklare att jobba med tycker jag.
/T

#9 Smart drag 
Har du något bra recept på lingonmousse? Blev sugen på att prova.
Sugar paste är lättare att jobba med, det är sant. Personligen tycker jag dock att MMF är mycket godare.
Med Vänliga hälsningar
Det kan vara så att man har haft i för mycket florsocker om den lätt spricker. Den ska vara rätt lös när man plastar in den för att vila. Personligen tycker jag det är mycket lättare att jobba med sp och lättare att köpa färdig :D
#10 Ja MMF är heltklart godare, men ska man göra något avancerat så får det heltklart bli att använda SP eftersom det är så mycket mer lättarbetat. Ja jaghar ett jättebra recept på lingonmousse som jag använder ganska ofta.
300g frysta lingon
0.75dl socker
0.75dl marsanpulver
1.5dl florsocker
3dl grädde
2st gelatinblad
Lägg gelatinet i blöt i ca 5 minuter.
Koka upp lingon och Socker och låt koka tills lingonen mjuknat lite, ca 5 - 10 min.
Smält ner gelatinet i lingonen.
Passera lingonen genom en sil eller mixa släta med stavmixer. Låt svalna.
Blanda ner marsanpulver och florsocker.
Vispa grädden och vänd ner. Låt stå i kylen någon timme.
#11 - Jo jag vet, dom är alltid som kladdiga tuggummin när jag plastar in domoch har alltid massa olja i påsen som jag knådar in i MMF'en innan jag börjar kavla. Men en av dom 3 satserna jag hade gjort blev lite misslyckad. Men att lyckas med 2 av 3 är helt okej, speciellt när det bara är till tårtor som man fått stressa ihop som ens kusin ska ha med på jobbet för att hon fyller år. Ja SP är mycket mer lättarbetat och mycket smidigare att köpa färdig SP än att kladda ihop egen MMF ja. Vill man ha smaken av marshmallows så finns det ju faktiskt SP att köpa med marshmallow-smak. Men det blir ju dyrare i längden och är det bara något man ska slänga ihop åt någon i familjen så fungerar hemmagjord MMF. Dock köpte jag 4 paket Ballinas SP på Panduro för halva priset eftersom dom går ut om en månad. Men det går ju att frysa in och ta framnär man behöver det (:
/T

#12 Tack så mycket! Det ska jag prova!
Med Vänliga hälsningar
#12 Jag köpte oxå Ballinas för halva priset. Första gången jag provade Ballinas och jag säger aldrig mer!! Fy, den smakade bara Socker! Plus att den var kladdig, inte så att det fastnade utan bara hemsk.
Ja, det går ju rätt fort att svänga ihop hemmagjord MMF.
Men jag har blivit så bekväm av mig, all sparad tid är bra tid med små barn i huset 
#14 Nej vad tråkigt att det var dålig smak på den. Vissa märken kan dock smaka kemiskt så hellre Socker (vilket är vad det till största delen består av) än att det smakar massa kemikalier. Man får se till att ha i syrliga fyllningar i tårtorna man har SP på.Jag köpte även choklad, får väl se hur den är, får säga att dom som inte gillar den helt enkelt får pilla bort.
Vilket märke brukar du använda annars? Fun Cakes med banan, hallon eller apelsinsmak ska tydligen vara bra, även deras vanliga både med vanilj och marshmallowsmak ska tydligen vara bra. Får nog testa dom någon gång, speciellt dom med fruktsmak.
/T
#15 Det är Fun Cakes jag använder och tycker dom är kanon! Den med vaniljsmak är god. Har inte testat dom med fruktsmakerna… än 
Kemikalier! Det var rätt ord att förklara smaken på Ballinas. Det var någon konstig (äcklig) bismak/eftersmak förutom rent Socker.
Du får gärna tala om vad Ballinas choklad smakar. Och hur den är att jobba med.
Vilka märken använder du?
#16 Jag har i stort sett bara gjort grddtårtor eller täckta i någon chokladmousse eller så innan.
Har gjort egen MMF vid två tillfällen och det är ju helt klart kletigt och inte alltid det blir så bra. Har bara testat SP en gång och det var Ballinas men den åt jag inte själv. Men ska göra en med choklad på nästa vecka då min mamma fyller år så då kan jag rapportera om hur den smakade sen!
Jag är i Sthlm med jämna mellanrum men lyckas aldrig timea in när Kakburken's butik har öppet, men ska nog köpa på mig lite Fun Cakes, både vanilj och marshmallow-smak, båda vita sen färga dom själv, ev någon med fruktsmak också.
/T
Vart köper du funcakes? Jag fick nämligen precis hem pandurokatalogen och såg att de har börjat sälja det men det fanns inga fruktsmaker…
#18 Jo jag vet (: Men det är så mycket roligare att gå runt i butiker och titta än att köpa över nätet! Håller på och köper på mig en hel del grejer på eBay eftersom det är så mycket billigare där. Men att gå i butiker och titta är alltid roligare och eftersom jag har min bästa vän i Sthlm så ska jag försöka lyckas timea det med när dom har öppet någon gång.
Jag tycker Marsipan är svårt att jobba med öht =/ Jag ska göra en chokladtårta till nästa helg, chokladbotten, hallonmousse, sen vill jag gärna ha tips på någon mer fyllning, det får inte bli för sött, sen spackla med grädde och choklad-SP ovanpå och dekorerad i lite kristyr i ljusa vårfärger som brytning mot det bruna.
#19 Gå in på www.kakburken.se så har dom iaf 2 fruktsmaker inne nu (:
/T
#20 Ja visst är det mycket trevligare att gå runt i butik och titta! Ruinerad blir man också ;)
Nu blev jag nervös när du sa att Marsipan är jobbig att jobba med…
Lemoncurd kanske skulle passa med hallon och choklad. Eller ett lager med chokladmousse. Men gör hallon fyllningen lite syrligare.
Men min absoluta favorit är kokos och hallon! Yummi!
Jag tycker Marsipan är mycket lättare att jobba med än sugerpaste. Om du köper på ebay du har inte funderat på att handla från storbrittanien? Jag har aldrig köpt via internet därifrån men när vi var i london handlade jag på sugarshack, allt kostar typ hälften av vad det gör här i sverige. Här är adressen http://www.sugarshack.co.uk/ lite svårt att hitta vad man letar efter när man inte är helt bra på de engelska menyerna.
#21 Haha ja det är ju tyvärr så, men man kan bli ruinerad på eBay och internet-shoppar också ^^
Det är väl olika från person till person vad man föredrar att jobba med men Marsipan är ju inte i närheten så elastisk som SP och MMF vilket man får tänka på närman täcker tårtan eftersom det inte går att sträcka den på samma sätt.
Jag funderar på att göra en ganska ordentligt syrlig hallomousse och ett lager med chokladmousse eller ganache. Hon villeju trots allt ha en chokladtårta. Ja kokos är riktigt gott, speciellt ihop med choklad, men mamma tål inte det så det fårbli en annan gång!
#22 Jag handlar bara ifrån Storbrittanien, men igenom eBay eftersom det är billigt där. Men tack för tipset, ska kolla lite på den sidan. På eBay har dom dock jättebra kit med det mesta man kan behöva för att göra blommor och dekorera så den mesta shoppingen blir nog gjord där (:
/T

Florsocker är bäst för maizena kan jäsa under täcket och bilda luftbubblor.
Med Vänliga hälsningar
#24 Florsocker som personen innan mig skrev (: Och ja den behöver fodras om du spacklar med grädde, annars blir den fuktig. Det är bara MMF och Ballinas SP, har jag för mig iaf, som inte behöver fodras eftersom dom innehåller gelatin. Hoppas att det går bra! Du får lägga upp en bild sen!
/T
#27 Den blev ju jättesöt tillslut iaf! Men nej jag håller med dig, Marsipan är inte alls lätt att jobba med.
Man skulle ju kunna blanda 50/50 Marsipan och SP(eller lite mindre SP) för att få marsipan-smaken och lite av elastisiteten från SP'n. Kanske värt ett försök nästa gång man ska ge sig i kast med en tårta som ska vara täckt med Marsipan.
/T
#29 Ja jag är glad att jag har min kavelmatta också, men speciellt MMF kan fastna i den också och då blir man inte glad.
Men idag är jag glad för jag misstänker att mitt paket ifrån eBay med ett set på 52 tyllar i metall, en koppling och två blomnålar har kommit. Allt det för bara 280kr med frakt. Det är ju nästan löjligt billigt! Ska sätta över lite mer pengar på paypalidag så jag kan beställa ett sett med en smoother, modeleringsverktyg, en massa utstickare till blommor, blad, stjärnor, nallar och snöflingor och sen var det en sån där man kan göra pärlband och några olika kantband i fina mönster. Det går på 390kr med frakt. Det går verkligen inte få tag på så billigt här i Sverige så jag är överlycklig! Alltid kul att få lite mer grejer så man kan utvecklas och göra fler och finare tårtor!
/T
#30 Jag kollade lite snabbt på ebay förut men det jag såg då var inte speciellt billigt. Samma pris som här. Men kollade bara väldigt fort.
Måste man sätta in pengar på payapl?? Det dras väl från kontot?
Ebay känns lite läskigt för att allt står på engelska. Känner mig så vilsen när det kommer till fackengelska…
#31 om man bara letar lite och kollar på eBay.se där alla priser står i svenska kronor så kan man hitta saker med riktigt bra priser.
Det är säkrast att betala med paypal.
Okej, ja det kan ju vara lite svårt att allt står på engelska ):
/T