Än en gång... sugarpaste
Ja, det är många som ställer frågor om sugarpaste och nu är det min tur. Har bestämt mig för att pröva på det till min födelsedag om ungefär en månad! Måste förstår jobba lite med det någon gång innan så det inte bli helt konstigt när jag står där med tårtan.
Jag ska göra hemmagjord hade jag tänkt, i mitt recept är det florsocker, äggula, glycerin och något mer jag inte minns i huvudet. Inget gelatin dock, det är väl inget konstigt va? Jag tycker nämligen det är bra eftersom jag inte äter gelatin.
Visst kan man väl ha grädde under - det är väl Marsipan som helst ska bres med smörkräm först? Eller gör man det med SP också?
Något speciellt man ska tänka på? Läste här någonstans att man ska kavla med en platskavel till exempel.
Tack för svar! :)
Sp ska fodras har jag hört. Aldrig jobbat med det själv men det ska fodras.
Jag tycker det är jättesvårt att få till en bra sugarpaste utan gelatin, men har visserligen bara provat ett enda recept. Tycker den blir svår att jobba med 
Om du har grädde under sugarpasten så måste du med största sannolikhet pensla insidan av sockerpastan med lite olja (smakar ingenting) för att sockerpastan inte ska "smälta".
Andra tips är att använda potatismjöl eller florsocker när du kavlar för att sockerpastan inte ska fastna på kavel eller bord och ja, det underlättar med en plastkavel. Med en träkavel blir det inte helt slätt tycker jag. Se också till att du inte kavlar ut sockerpastan för tunt för då går det hål och det är inge kul alls att börja om från början!
Till sist är det bra om man kavlar ut sockerpastan så att den täcker hela tårtan (ovansida och kanter) + ca 5-10 cm extra, annars är det nästan omöjligt att få släta kanter utan veck.
Lycka till!
--
/Emma ♥
http://emmaskonditori.blogg.se
Det finns ett pulver man kan använda istället för gelatin, vegegel heter det det är dr.oetker som gör det. Sen finns det ju alltid agar agar som görs på sjögräs.
Tack så jättemycket för alla svar och tips! dom kommer bli användbara! :))
Jag kan tillägga att jag aldrig sett agar agar och heller inte jobbat med det själv men det skall enligt min konditori lärare vara det som är närmast lik gelatin. Och när jag själv använde vegegel blev resultatat inte jätte bra, jag gjorde en mousse tårta och jag tror att man behöver jobba lite mer med det för att kunna använda det. Jag googlade även agar agar innan jag använde vegegel men insåg då att man måste hitta nån asiatisk butik för att kunna köpa det.
jag testar med vegegel så får vi se! annars får jag väl hitta på nåt annat. :) det kanske går utan gelatin, kan ju alltid testa.
ja ditt resultat blev ju huuur bra som helst!! :) men tänker att, eftersom jag inte riktigt vet vad för sort jag ska använda osv är det nog säkrast om jag gör en liten provomgång nån gång innan.