Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: kakor
Läst 1477 ggr
[Aynaz]
0

Bra recept på kladdkaka!

Hejsan. Jag har testat flera miljoner gånger att göra kladdkaka. Men  kakan har blivit som chokladkaka.. enns inte smakat kladdkaka och inte varit kladdig.. Har någon nått bra recept till en kladdig kladdkaka? JAG LYCKAS ALDRIG.. :/

hus-musen
0

Beror nog på att du gräddar den för länge, kladdkaka ska ju inte stå länge alls i ugnen.

Brukar köra mitt recept från huvudet bara.
2 ägg
2½ dl strösocker
2 dl mjöl
4 msk kakao (älskar kakao)
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100 g smör

Smält smöret.
Rör ihop alla ingredienserna och häll i en teflonform. (vanlig form behöver smöras och bröas)
Gräddas mitt i ugnen i 200 grader 10-15 minuter

Qui dormit, non peccat

Zadeira
0

Jag brukar göra kladdkaka med riktig choklad istället för kakao. Den blir lite onyttigare, men mäktigare och mycket godare.

100g smör

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk kakao

200 g mörk choklad

Smält smör och 100g av chokladen.

Vispa ägg och Socker pösigt, häll sedan i de torra ingredienserna. Häll sist i den smälta smör/choklad-blandningen.

Smörj en springform och häll i smeten.

Hacka resten av chokladen grovt och strö över.

Grädda i nedre delen av ungnen på 200 grader i 15-20 minuter.

[Aynaz]
0

Tack!

Jag försökte.. Hade in den i drygt 10 minuter och den blev inte ett skit kladdig :(

hus-musen
0

Vad använder du för recept då? Vad har du ugnen på för temperatur?

Qui dormit, non peccat

Zadeira
0

#3. Det kan bero på ugnen också, ibland skiljer det sig från ugn till ugn. Har du varmluftsugn eller vanlig? Prova en annan tempratur på ugnen.

Frida
0

För att få bra koncistens på en kladdkaka så ska den svalna helt och sedan ställas i kylskåp - gärna till nästa dag men någon timme i alla fall. Ta sen fram den en liten stund innan den ska ätas. Då är kakan riktigt bra, om den inte övergräddats från början vill säga. Glöm inte att om man använder varmluft så måste man sänka temperaturen med 25 grader!

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Aynaz]
0

Orkar inte skriva receptet.. Har testat över  5 recept och inget blir bra vad jag än gör :(

[Northbridge]
0

Tar ofta ut den lite innan den egentligen ska stå inne…. Första kladdkakan jag gjorde blev som chokladkaka, men var uppskattad av mina föräldrar som inte är så förtjust i kladdkaka nu längre. xP

Trollhassel
0

Jag har precis samma problem! Jag lyckas aldrig nu mer. Har provat allt, och det går bara inte! Blir så sur och besviken! Vi har alltid använt samma recept och det har funkat bra, men nu går det aldrig. Jag tror det är fel på ugnen men vet inte hur.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

MarajLowajz
0

Jag brukar göra en Kladdkaka med Colatäcke =) Väldigt poppis hemma hos mor och far faktiskt.

Den blir kanske inte jättekladdig men den är grymt god!

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Zadeira
0

Jag testgjorde den jag gav recept på innan och vill göra några tillägg:

175 grader i 12 minuter är bättre. Sen ska den ätas halv-ljummen så att chokladen fortfarande är mjuk och kladdig. Svalnar den helt eller förvaras kallt så stelnar chokladen eftersom det är riktig choklad i, och då bör den värmas i ugnen till den är kladdig igen innan servering för att vara som godast.

Tessen
1

Ingredienser 10 - 12 bitar

100 g     smör
3 dl     socker
2 st     ägg
1,5 dl     vetemjöl
4 msk     kakao
1 tsk     vaniljsocker
1 krm     salt

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175°. Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform, 24 cm i diameter. Smörj kanten.
2. Smält smöret i en kastrull.
3. Blanda ner övriga ingredienser. Häll smeten i formen.
4. Grädda ca 30 minuter på nedersta falsen. Bjud eventuellt vispad grädde till.

Jag har iaf aldrig misslyckats med det receptet. Sen så vill jag att kakan ska svalna helt i kylskåp så den blir sådär seg, jag vill inte att den ska rinna, vill man det så kan man lika gärna göra en chokladfondant ist.

/T