Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 9350 ggr
plutopellis
0

Sugarpaste på tårta.

Hejsan!

Har aldrig bakat tårta med sugarpaste men ska testa nu framöver. Min fundering är för har sett mycket på TLC och alla deras tårtprogram de har, där täcker de först med smörkräm som de kallar det och sen sugarpaste över. Hur gör ni? Samt mellan lagren lägger de lite smörkräm ytterst för att förhindra mousse eller vad man nu har för fyllning från att flyta ut och förstöra..?

En annan fråga också, tänkte göra enkelt för mig och bara stansa ut typ stjärnor el liknande och dekorera med, kan jag göra detta i sugarpaste eller ska man ha flowerpaste? Sugarpaste har jag hittat att köpa på City Gross, vart köper jag flowerpaste? Eller gör jag den enklast själv? Sen tänkte jag prova göra en rosett, sugarpaste eller flowerpaste?

Tacksam för svar!

//Pernilla

Frida
1

Smörkräm under sugarpasten har man bland annat för att SPn ska ligga still och för att ett jämnt lager smörkräm ser till att din SP inte blir veckig utan ligger plant och utan en massa bucklor. Jag är inte helt säker på vad du menar att de har smörkräm mellan lagrena när de har mousse som fyllning dock. Lägg ett bra lager smörkräm runt om alltihopa så brukar det hålla utmärkt i alla fall.

Ska du bara stansa ut platta figurer att dekorera med räcker det gott och väl med SP. Vill du däremot forma blommor eller liknande i tre dimensioner så rekommenderar jag flowerpaste.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

plutopellis
0

Tack för svar! Ska prova detta så får vi se om det blir en tårta eller inte, haha! Fäster man dekorationer med lite smörkräm eller vatten? Har hört båda tror jag.

//Pernilla

Frida
0

Lite vatten duger alldes utmärkt etersom det är platta dekorationer. Blommor/stående dekorationer kan annars fästas med kristyr eftersom kristyr stelnar till skillnad från smörkräm.

Värdinna på Fantasy

plutopellis
0

Aha, måste jag göra sånt också? Haha, ja vi får se vad jag hittar på. Får nog börja med platta helt enkelt. Fast hade velat göra rosett. Tanken är att göra ett flertal små paket i portionsstorlek men det kanske är lite väl för en nybörjare, hihi Glad

Frida
0

Måste och måste, har man lite tyngre/större dekorationer skulle jag rekommendera kristyr. Är de mindre eller har en stabil grund att stå på så borde smörkräm räcka. Jag brukar göra en massa små skålade blommor som jag "pallar" upp mot varandra i drivor och enbart fäster i varandra med lite vatten eller "sockerlim" (vatten med lite Socker i typ).

Värdinna på Fantasy

740tjejen
0

Kan man inte ha vaniljkräm under. Gillar inte smörkräm.

Frida
0

Vaniljkrämen är för "blöt" och får SPn (och marispan) att smälta och bli ful. Detsamma gäller grädde. Smörkrämen håller dem båda hela och fina så att säga. Det går att pensla undersidan av marsipanen med smör om man vill ha något annat under. Det borde även vara görbart med SP men jag har inte testat för jag ogillar vaniljkräm och ren grädde i tårtor. Smörkräm kan man ju smaksätta på fantastiskt många sätt.

Värdinna på Fantasy

plutopellis
0

Åh, kan man smaksätta den också! Har jag inte ens tänkt på, har du det i hela tårtan då? Har du ngt bra recept på smörkräm?

Frida
0

Nja, jag kör mest på känsla och smak vad gäller smörkräm. Går att smaksätta med nästan vad som helst: vanilj, kakao, citrusfrukter, bär, valfri alkohol osv. Jag brukar bara ha smör, florsocker och smaksättning men det går bra att ha ägg, mjölk och sånt med i också. Beror på vad man själv föredrar.

Värdinna på Fantasy

[Driva]
0

jag harnu gjort ett par tårtor och har dpå använt grädde istället för smörkräm då jag varit snål :p Och det har bara varit till familjen, så jag har känt att det har varit ok om de inte varit tipp topp.

Det blir lite "saggigare" med grädde under. Det blir lätt små gropar i sp. Men severar man samma dag så har den ändp ett okej utseende. Ska man serverea till dagen är det lite gropigt och den är något "saggigare".

Jag tycker inte det är superfult med grädde under, så ska man bara ha till någon mindre tillställning så tycker jga grädde funkar helt okej om man serverar samma dag. Men det är min åsikt :)

Jag har köpt kristyr på tub i affären och använder som lim, funkar ganska bra om det ine är större saker