Recept på after eight fluff
Hej! Jag ska göra en tårta med bla after eight fluff i. :) Så nu undrar jag om ngn här vet hur mycket grädde respektive aftereight det krävs till en vanlig tårta?
Finns det något annat godis förutom after eight och dumle som är gott att göra fluff på?
Kram
Amanda

A8 brukar jag göra på 3 dl grädde och 150 gram A8 har jag för mig.. Räcker till en normalstor tårta.
Man kan göra fluff på det mesta. Geisha, punchpraliner, polly vet jag att folk har gjort.. skumbananer tror jag oxå nån gjorde.. allt som går att smälta ner egentligen =)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hur gör man fluff?

Fluff gör man genom att smälta godiset ( ex after eight eller dumle) i grädde, sen så får det svalna och sen vispar man det. Det är jag ganska säker på iaf:-P

#3 Du har helt rätt! Det viktigaste är att grädden absolut INTE får koka och att det är HELT kallt innan man vispar.
Does it become a walk?
/Ida
Jaha….fan….och jag som hade tänkt att banta…där sket det sig.
Måste bara testa…fluff låter smarrigt :)

hehe.. det ÄR smarrigt.. farligt gott ;)
Does it become a walk?
/Ida

Om man inte är så där snitsig och kan göra MMF kan man inte täcka en tårta med exempelvis A8-fluff istället då?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ptjah.. det kan man säkert. Istället för grädde typ =) Fast jag tror säkert du skulle fixa o göra MMF om du testar ;)
Does it become a walk?
/Ida

Hahaha, kanske kanske… låter svårt och mitt tålamod är ganska så skralt… är himlans sugen på att testa… ska fundera lite till. Sonen och gottegrisen nr 1 fyller 16 år i början av juni och det är hans tårta jag funderar kring. Han älskar både dumle och A8 :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

men du vad gott!!:)
MVH Isnornin

#9 Det är faktiskt inte så svårt. Lite kladdigt bara ;)
Does it become a walk?
/Ida

har tipsat maken! Det är ju morsdag snart!!;)
MVH Isnornin

Hehe.. ja det är det ja.. trist att vi inte äter tårta nån i familjen just nu då.. blir till syrran tar studenten bara :)
Does it become a walk?
/Ida

Ska man ha fluffet på tårta el imellan eller både och??
MVH Isnornin

Nog kan man väl ha både och om man vill det. Men det vanligaste är ju i tårtan. Alltså som ett lager fyllning :)
Does it become a walk?
/Ida

ok, vad skulle du haft på?….
MVH Isnornin

Hur då menar du? O täcka med? Eller vad?
Does it become a walk?
/Ida

ja;)
MVH Isnornin

Ska jag inte göra en klädd tårta så täcker jag med grädde eller chokladkräm.. beroende på fyllning. Annars täcker jag med SugarPaste.
Does it become a walk?
/Ida
#19 Åh.. ge mig recept på chokladkräm du har PÅ tårtan:) då blir jag glad:P
och får jag fråga vad A8 är för något?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hm.. chokladkrämen finns här nånstans.. grädde Socker o kakao är det bara iaf. Den är jättesmaskig :) Kan det va i nån recepttråd kanske?
A8 är en förkortning för After Eight.. sorry, det kanske jag skulle talat om..:) Jag är så van att använda det så jag tänker inte på att andra kanske inte vet vad det betyder :D
Does it become a walk?
/Ida
Hittade denna tråd nu.. Om jag har förstått det rätt såsmaksätter man väl grädden med godiset till den smak man vill ha? På såsätt får man ju den styrka man vill ha på fluffet. Eller har jag fattat fel?
#24 Du har förstått rätt :-) Det blir inte speciellt gräddigt (om du tar 150-180 g / 3 dl grädde) utan mera som en tjock kräm som är jättegod (iaf geisha och A8) :)
Kul! Jag har en hjärncell som fungerar!! :-)

Gjorde cheesecake (glasstårta) i veckan med dumlefluff varianten istället för vanlig grädde. Den blev smarrig men dock ville inte grädden vispas. Jag har gasspis och kanske blev upphettningen för varm trots att jag inte såg det koka? Kylde den efteråt som jag läst här på forumet. Vad säger ni, har fler testat gasspis för detta? Eller kan man ta förmycket dumle? Jag hade en hel påse (den mindre varianten).
Hur som helst så blev den mycket populär och kan rekomenderas även som ovispad.
ser att detta är en gammal tråd men inflikar med att om man använder chokladgodis (utan gelantin i ) så är mängden som Solaika skrev väldigt bra, dvs 3 dl grädde och 150-180 ja även 200g bra. Men har du gelantingodis (tex algrens bilar, polly, gelehallon, lakrisfiskar m.m) så är det bäst ifall du tar 3 dl grädde och ca 60 g godis bara eftersom gelantinet gör det för hårt annars…
intressant kommentartråd! =) Jag fick flera bra tips jag lär tacka för!

Ja, innehåller godiset gelatin måste man dra ner på godismängden. Men det skiftar lite beroende på vilken sorts godis oxå. Så testning är det bästa.
Does it become a walk?
/Ida
Tänkte bara fråga exakt hur mycket grädde godisfluff smakar?
Jag funderar nämligen på att göra någon tårta som är lite mer "avancerad" än de vanliga (ananas, banan och sylt-fyllning)…
Och sen så råkar jag avsky smaken av grädde också.
Så, hur mycket grädde smakar det?
http://www.eyeam.se

Det beror lite på vad man använder för godis. Jag tycker generellt att mousse brukar smaka mer grädde än godisfluff. Har själv gjort geléhallon, after eight och dumle och jag tycker inte att någon av dem smakade så gräddigt. Det är ju förståss upp till dina smaklökar att avgöra. Vi känner ju alla olika.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Tack för svar! :)
Blir helt enkelt till att testa sig fram… :P
http://www.eyeam.se
Oj så gott! Men låter man den smälta chokladen svalna efter att man blandat i den i grädden? 
Du smälter chokladen i grädden. Den måste vara helt kall innan du vispar den.
Vad fyller ni tårtorna med mer än "after eight fluff"? På samma tårta menar jag då, vilka smaker mixar sig bra med detta? Jag funderar på banan eller vaniljlkräm, kan detta passa eller har ni några helt andra tips?
#35 Päron, hallon, jordgubb och vit choklad är några goda alternativ.
Med vänliga hälsningar
Chess
Måste testa. :D
Det blev med banan, vaniljsmaksättning utöver after eighten, blev riktigt gott! Lite fräschare och inte lika sockersött med minten som bröt av mot de andra smakerna.