Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2302 ggr
elinkristina
0

Hallon i tårtan - hjälp

hej hopp. dotra fyller fem nästa helg och då ska det självklart göras en tårta till kalaset. tänkte göra en tårta med vit choklad-mousse och hallon i. grejen med hallon - för mig - jag har inga färska (jag älskar färska!) utan jag måste köpa på affären. personligen tycker jag att smaken på dom brukar vara lite småsura. vet inte om det bara är jag som tycker det? men hur gör jag för att undvika detta och hur ska jag göra när jag fyller tårtan med hallon? känns som att man ska blanda ihop något, typ. så man inte bara mosar o lägger i. det blir grädde ovanpå tårtan (hon ÄLSKAR grädde).

så ja, lite hallonhjälp tack ;)

jn84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar göra en hallonmousse på ca 250 gram frysta hallon och 0,25 dl Socker, 3 gelatinblad (som först blötes och sen värms med några av hallonen så de smälter och sedan blandas med resten av hallonen) och 3 dl grädde (som vispas och blandas med hallonröran). Jag brukar inte mosa hallonen utan ha dem hela, känns mer "hallonigt" på så sätt tycker jag. Kanske ska man ha mer Socker om man gör en barntårta. Vuxentårtor får ju gärna vara lite sura, men barn gillar väl mer sött ;)

Det finns väl färska hallon att köpa nu hos jordgubbsförsäljarna? Men jag vet inte hur man borde göra med gelatinet när man har färska hallon. Känns som att de är lite mindre rinniga så kanske behövs lite mindre gelatin?

elinkristina
0

ja fast jag kommer från bushen och här säljs det inga hallon iaf :b tror du det går att göra denna utan gelatin också? det borde väl gå? är för det första lite anti gelatin och sen känns det väldigt krångligt också :b men vad vet jag ;)

jn84
0

Jag har blandat bara hallon, grädde och Socker också och det har funkat det med. Blir ju inte så fast som en mousse, men gör man ett lite tunnare lager så är det nog inga problem :)

Jag tyckte också att gelatin var jobbigt och var lite anti, men det går jättelätt och det är ju gelatin i nästan alla fruktgodisar så det kändes lite dubbelt att äta såna men inte använda det i egen tårta ;)

elinkristina
0

ja det är ju det, det har du rätt i. men ÄNDÅ ;) jag provar nog utan och håller tummarna ändå.. så är det bara att svänga ihop det utan att det måste värmas och stå kallt och ha sig. hoppas på framgång ;)