Hur får jag ur kakan!?
Har precis bakat en saffranskaka (Leilas recept) men nu får jag inte ur den ur formen. :-/ Smorde och bröade ordentligt med kokos men kakan sitter som berget i formen. Någon som har tips på hur jag får ur den - helst hel.. :-p
Usch, jag hatar när det händer! Har du provat att dra en kniv runt kanten så den lossnar där? Då kan det hända att botten lossnar också när man vänder på den (om den går sönder lite uppepå kan man alltid dölja det med någon passande frosting/glasyr. ;) )
Om du fryser den kan det vara lättare att få ur den eftersom man kan vara mer hårdhänt men det kanske du inte har tid med…
Har tyvärr inga superknep när det väl hänt, bara olika sätt att förebygga det som att lägga bakplåtspapper i botten av formen tex… Men det är ju lite sent nu. ;)
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Den är loss nu! :-) Tog en blöt handduk lät den ligga på den upp- och nedvända formen ett tag. Efter lite pillande och bändande i formen så lossnade den, hel och fin. :-)
Vilken tur!
Var det god också?
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Supergod! :-)