Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1687 ggr
jn84
0

Hjälp med effektivisering

Bakade två tårtor på beställning till idag. Totalt tog tårtgörandet över 10 timmar. Är det rimlig tid? Hur lång tid tar för er andra att göra fyllningar, baka tårtbottnar, täcka med sp och dekorera lite "lagom"?

Det som tar tid är ju dekorationerna. Det ska färgas, knådas, kavlas, formas, stickas ut, pillas, fixas.

Vad har ni för knep och tips? Använder flowerpaste till bokstäver osv, men tycker att man behöver så mycket florsocker för att det inte ska klibba så elasticiteten försvinner..

Undrar också hur man gör för att färga sp och fp i riktigt intensiva färger? Är det bara att vräka på färg till förbannelse? Tycker jag har hur mycket färg som helst, men det blir ändå bara ljusa färger.

Till sist undrar jag vad jag gör för fel när jag täcker tårtorna med sp - det blir alltid en massa veck längs kanten. I början när jag täckte med sp så blev det jämnt och fint, men nu blir det jättemycket veck och jag vet inte hur man gör för att undvika?

jn84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild på hur vecken ser ut

Solaika
0

10 timmar låter inte speciellt konstigt. Det TAR tid att göra tårtor som man lägger ner lite mer själ i.

För att få starka färger måste man ha pastafärg och helt enkelt ha i tills det är den färg man vill ha. Problemet kan vara att SPn blir lösare.

Det är svårt att täcka utan att få väck. Men det är träning som gäller. Lyfta o lägga om tills det inte är väck längre.

När jag använder flowerpaste brukar jag kavla ut ordentligt o sen låta ligga en stund så ytan torkar lite. Sen går det utmärkt att trycka ut utan att det fastnar massor. Alternativet är att knåda in florsocker i massan innan man kavlar. För helt färsk FP är ju jättekladdigt o inte alls kul att jobba med.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

jn84
0

Tack för svar! :)

Men om 10 timmar är rimligt, vad tar då folk för att göra beställningstårtor? Timkostnaden kan ju aldrig blir rimlig..?

Jag använder pastafärg. Tycker jag använder så himla mycket färg, men det blir ändå aldrig så där intensivt färgat ändå. Rött tex, får alltid en rosa ton.. Och vräker man på mer färg blir det så löst att man måste ha i florsocker och då mattar det ju färgen igen.. Obestämd

Låter som ett bra tips det är med FP:n, ska testa det nästa gång!

Solaika
0

Med vanan så minskar tiden lite.. men jag räknar med 3 dagars jobb á 3-4 timmar med bottenbakande, fyllningsgörande, fyllande, täckande och dekorerande. Timpenningen näe.. men o andra sidan får man inte tjäna pengar på sin hobby. Jag tar nog betalt i underkant för mina tårtor egentligen.. med tanke på att jag har hållt på några år nu.. men jag tar 20:- /bit. Minimum brukar man säga är 15 för att man inte ska gå back.

Röd är jättesvårt.. jag undviker röda tårtor.. o måste jag göra det så brukar jag faktiskt köpa färdigfärgad. Ibland får man vara bekväm ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida