Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1948 ggr
Trebarnsmamman
0

Att skydda mffen från grädde

Om man gör en tårta och låter bli att lägga grädde i den alls, utan har mousse och bär i tårtan. Behöver man då skydda mmfen? Och jag har ingen större lust att lägga nån mousse ovanpå tårtan (översta lagret som bildar toppen alltså) bör man göra det? Blir tårtan för torr annars?

Bästa sätten och idiotsäkraste i mitt fall också?? Pensla på insidan med vatten har jag fått höra, funkar det? Eller smör? Sist nämnda låter mindre gott!

Suzi
0

Jag har för mig att man inte behöver fodra mmf, utan det är bara sockerpasta som behöver fodras. Jag har gjort många tårtor med grädde under mmf, som har blivit jättebra.

Jag tror att det blir lite torrt utan något på "toppenlagret" och på kanterna, så jag skulle rekommendera att ha något där, som grädde.

Chestnut
0

Är 99% säker på att MMF inte behöver fodras. Ska man fodra ska man INTE fodra med vatten. Vitsen är ju att fukten inte ska komma åt det man fodrar ;) därav smält smör. Ett alternativ är att göra någon typ av smörkräm och ha på tårtan.

Med vänliga hälsningar
Chess

Solaika
0

MMF behöver man inte fodra mot grädde. MEN, när man enbart har frukt o bär och ingen grädde som mildrar syran så bör man antingen lägga ett tunt lager grädde under MMFen eller fodra NOGA med smör, olja eller margarin. Helst lägga lite grädde mellan. För hur noga man än fodrar kan man inte garantera att syran inte tar sig igenom.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

alexia27
0

Bra där! Glad

Trebarnsmamman
0

Tack för svar!! :-)