Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 6521 ggr
decibelle
0

KNEP hållbara tårtor och cupcakes??

Hej på er!

Jag har fått den stora äran bli tårt- och efterrättsmakare i restaurangen på hotellet där jag arbetar! Jättekul! Normalt sett äts ju bakverken upp samma dag eller dagen efter. Men nu är det ju så att bakverken helst ska hålla sig fräscha i FLERA DAGAR (upp till 4-5 dagar, i kyl såklart). Vilka är era erfarenheter av olika tårtor, bottnar, fyllningar, sugarpaste, frosting etc - för bäst kombination och hållbarhet? Tar tacksamt emot alla knep, varianter, tips och idéer!

TACK! Kram Linda

Solaika
1

SP, oanvända bottnar o frosting förvaras bäst fryst och låta tina långsamt. Bottnar kan man förvara väl inplastade i ett par dagar i rumstemperatur oxå. Fyllda bottnar förvaras bäst i något väl tillslutande i kylen. En färdig tårta bör inte ha något över sig alls om det är en täckt tårta. Gräddtårta kan man täcka över lätt, men inte helt tätt.

Förvara absolut inte lök och annat starkt som kan ge smak till en oskyddad tårta.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

decibelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TUSEN Tack Ida!

Skulle vilja ha ett till tips… Tungan uteJag och många med mig är förälskade i cupcakes. Goda fyllda muffins med cream cheese frosting på toppen och ett par söta blommor i SP. .. MEN, det går ju inte. SP smälter ju i kontakt med cream cheesen… Har testat smörbaserad "falsk grädde" och liknande, men det blir alldeles för "tungt" och fett. Pensade alla blommor med halvsmält smör innan jag lade på dem sist och det höll någon dag, men sen däckade de också. Funkar Gumpaste bättre? Eller hur gör du? Hur gör ni? KRAM

Solaika
0

Ballinas SP är bäst på det.. men ingen SP håller emot fukten hur länge som helst. Det är ju tyvärr mest Socker, o Socker smälter i kontakt med vätska. Men Ballinas SP och inget över som kan göra att fukt fastnar. Alltså plast eller så.

Does it become a walk?

/Ida

decibelle
0

Aha, ingen plast över asså. En kupa med några små hål i skulle kanske funka då.. TUSEN TACK Ida! jag bakar på…

Solaika
0

Ju mindre man täcker över, desto bättre är det. Men vill man täcka över så får det inte vara nåt det lätt samlas kondens i :)

Does it become a walk?

/Ida

jn84
0

Jag hade sp från Ballina på doptårtorna förra helgen. Täckte dem på lördagen och på tisdagen såg det som var kvar fortfarande fräscht ut. Men då hade jag inte täckt dem alls utan de stod i kylen som de var.