Gelehallon? Hjälp mig..
Har barndop till helgen och hade bestämt mig för dumlefluff/jordgubbsmousse i en av tårtorna. När jag kom till affären ändrade jag mig då dom hade specialpris på gelehallon (snålheten talade till mig)
Antar att man kan göra fluff på gelehallon? Vad passar till? Eller blir det inge bra, bör jag tänka om?
Tänkte i den andra tårtan ha kokosmousse och sen lemoncurdgrädde alt citronfromage. Vad tror ni om det? Ä det 2 bra tårtor för "alla" smaker. Tänkte göra en 2 av varje, kanske tom en 5e tårta för att det ska räcka. Men vill inte göra en massa olika sorter. Gjorde missen på förra dopet. Då skall ju alla smaka av alla tårtor och när jag skulle ta tårta fanns bara den "äckliga" gräddtårtan kvar.
Har ni proffs kanske en annan bättre ide. Tiden ränner iväg, jag har inte hur mkt tid på mig som helst som småbarnsmamma
Ja man kan göra på gelehallon men har hört att det blir ganska sött, gjorde en med dubbelnougat och det blev jättebra i smaken.
Choklad med daim kanske eller marianne, after eight….
Jag har gjort tårta på geléhallon, då gjorde jag gelehallonfluff och geishafluff, vilket passade jättebra tillsammans! Men jag gjorde gelehallonfluffet på knappt 100gr hallon till 3dl grädde! Det är så mkt gelatin i hallonen att det blir svårt att vispa. Jag använde oxå en digital kökstermometer som jag ställde gradantalet till 80, gelehallonen smälter tidigt men man vill ju vara säker på att de är helt smälta.
Man kan även göra citronfluff, med Fuxkola från smågodishyllan. Jag skulle nog ta samma mängd som med hallonen för att inte behöva späda ut fluffet när man ska vispa.
Lägger med en bild på hallon/geisha tårtan jag gjorde