Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2863 ggr
tildabelle
0

Passar detta ihop på en tårta?

Jag ska baka en doptårta till min systersons dop. Min syster har inga idéer på fyllningar och inte jag heller.

Kollade snabbt i kyl och frys och där finns grädde, björnbär och choklad.

Kan jag göra chokladmousse och björnbärsgrädde som fyllningar? passar det ihop?

Om ja, ska jag ha ljusbotten eller chokladbotten då?

om nej, .. hjälp mig :P

/Alexandra

Frida
0

Jag tycker det låter som en bra kombination. Har du gelatin hemma kan du göra mousse på bären för att få en lite stabilare fyllning. Annars kan du mosa en del av bären så grädden får den där vackra blålila färgen.
Jag hade nog valt en ljus botten till den fyllningskombinationen.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

tildabelle
0

Jodå, jag har gelatin hemma :D tack för tipset =)

Ljus botten kanske är bäst. Så det inte blir för chokladigt =)

/Alexandra

Solaika
0

Man kan göra en ljus chokladbotten. Bara ha i en skvätt kakao, om man inte vill ha så stark chokladsmak på den :) Björnbär och choklad fungerar alldeles utmärkt ihop och björnbärsmousse är jättelätt att göra. Peta ur det där hårda i mitten av bären bara.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

tildabelle
0

Solaika:

Har du något recept på björnbärsmousse. Vet inte riktigt hur mycket gelatin och hur mycket bär osv ska i. (det ska bli en stor tråta gjord i långpanna)

/Alexandra

Solaika
0

Björnbärsmousse.
200 gram frusna björnbär
1,5 dl grädde
en knapp dl socker
6-7 droppar citronsaft
1,5 - 2 blad gelatin.

Tinade björnbären och plockade ur stammarna sen mosade jag dem i en sil så jag fick ur saften, valde att göra slät mpusse. Medan det rann av vispade jag grädden ganska hårt. Tog lite av saften och smälte gelatinet i. Hällde i sockret och citronen och rörde om innan jag hällde ner gelatinblandningen. Vände ner i grädden och sen fick det stå över natten.
Den blir ganska syrlig, men jättegod.
Satsen räcker till en vanlig rund tårta om man inte vill ha jättetjockt lager. Liiiite lös kan den upplevas med 1,5 gelatinblad, det är ju en smaksak. Jag tyckte den vart bra och tårtan vart stabil med den i botten.

Bara att öka på receptet tills du får en bra mängd. Skulle tro att du bör fyrdubbla ungefär till långpanna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

tildabelle
0

Tack så mycket! ska absolut prova detta! :D

/Alexandra