Skillnad på marsipan och SP
Hej!
Sugerpaste är ju som namnet en sockerpasta som inte innehåller mandel som Marsipan.
Den är ganska söt i smaken och det kan bli för mycket av det söta om man täcker med det…men allt är ju en smaksak.
Själv täcker jag med Marsipan och gör dekorationen i SP som man pensla på med ätbar pulverfärg, brukar bli kanon eller färga in själv i önskad nyans med ätbar pastafärg.
Den är lätt att jobba med och går inte lika lätt sönder som Marsipan.

okej ja då blir det kankse lite sött att bara ha sp på tårtan
ska man göra dekorationerna först och sdan pensla med pulverfärgen lelr ska amn färga den först coh göra "prydnaderna sen"
Jag gör dekorationen först tex blommor, blad eller vad man skall ha sen penslar jag det i färgerna jag skall ha.
Detta gör jag nån dag innan så att färgen hinner "sätta" sig annars kan det hamna färg på tårtan som ramlar av när man lägger på dekorationen.
Ska du ha röd eller svart Sugerpaste så köp färdig färgad att färga själv till rött eller svart är näst intill omöjligt….för att få rött eller svart går det åt mycket färg och det kan sätta smak så det blir inte bra…rött vill gärna bli rosaaktigt och svart mer åt det gråa hållet så köpt helst färdig färgad.
Ballinas sugarpaste behöver man inte fodra och finns i chokladsmak :3
-' Rebecca Johansson

#5 Mums det lät gott absolut nåt jag ska kika på =)
Om man vill ha maräng smak på någon fyllning hur ska man göra då? Går det att göra nån typ fluff som smakar maräng? eller går det att använda vanliga maränger? Fast dom lär väl smälta…
Maräng….vet ej men prova o sök på ev Italiensk maräng, hörde nån som hade det i en bröllopstårta.
Funderar på om man vispar grädde säg 3 dl till en botten och blandar i krossad maräng…bara en idé jag fick men det kanske inte funkar.

Problemet med maräng är att det smälter i kontakt med grädden. Det finns märängfluff på burk i affärerna.. det skulle vara om man kan stoppa det i tårta då möjligen.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#8 Marängfluff på burk….har sett såna men hur gör man med dom, skall dom blandas med nåt eller??? Har inte vågat köpa nån 

Vet faktiskt inte.. man kanske kan lägga det på som det är. Fast då krävs nog mer än en burk till en normalstor tårta. Jag använde det på muffins en gång. Då blandade jag ner det i grädde, lät det smälta (maräng är ju Socker och det smälter i kontakt med grädden) och sen vispade jag det med ett par droppar pepparmyntsolja. Det va riktigt gott :)
Does it become a walk?
/Ida
Annars kan man väl bara ha krossad marräng på ett lager? :P

Blir väl lite torrt kanske? :)
Does it become a walk?
/Ida
Inte om man har andra lager som är kletiga ^^. Problemet är väl att marängsmaken hör ihop mycket med dess konsistens :P