Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2243 ggr
lillwistrand
0

istället för gädde/marsipan/SP

ja vad kan man täcka tårtan med istället för det? typ som man kan sprittsa med å göra snygga mönster å så! det ska gärna gå att färga med pastafärg:) köpten en tårtbok på kakburken.se som var på engelska där dom använde någonting.. det fanns ju recept men man fattade ju inte hälften av vad dom menade!

så undrar om någon har nå recept på det dom kan ha använt!!??:)

mosterbakar
0

I usa är det vanlit att de använder smörkräm (butter cream) både som fyllning och att täcka tårtan med… det kanske var det?

Om du skriver in recepten du är intresserad av kan jag hjälpa dig att översätta…

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

lillwistrand
0

okej ja här kommer det!!;)

½ cup solid vegetable shortening

½ cup butter or margarine

1 teaspoon wilton clear vanilla extract

4 cups sifted confectioners sugar (approx. 1lb)

2 teaspoons milk

ja det var butter cream då har jag ett recept på smörkräm.. men den är ju gul.. svår att färga.. men det står icing på det som dom har på tårtorna! är det samma icing som det finns massa recept på här på forumet? kan man ha det på tårtan? färga? vad smakar det?

tackar!:)

mosterbakar
0

Det ser ut som ett vanligt smörkrämsrecept tycker jag. Shortening är ett slags härdat vegetabiliskt fett som är vitt så genom att använda det får man en vitare smörkräm. Jag nhar dock aldrig testat själv. Jag har hört att man kan byta ut det mot smör eller margarin men då blir det ju int ehelt vitt som du säger.

Crisco (det vanligaste märket på shortening) finns att köpa lite här och var, citygross har jag hört har det och det finns lite här och var online (det är tydligen ett populärt glidmedel också så bli inte shockad om du hittar det i en sexshop). Det finns tydligen också på the english shop, både i de största städerna och online.

hinner inte översäta måtten just nu… återkommer. :)

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.