underlag när man kavlar sockerpastan
ja som rubriken lyder! vad ska jag ha för underlag när jag kavlar ut sockerpastan?? tänkte så den inte fastnar eller så!
Florsocker brukar jag ha, och vända den ofta.
Kavla ett par ggr och sen vrida hela en kvarts varv.
/Alexandra
okej ska prova det!!

florsocker men jag vänder aldri på den utan jag lyfter den massor av ggr i stället…
Är det någon som vet hur pass bra dom kavlingsmattor/plattor som finns att köpa är?
#4 Jag har en från Wilton och den är mest för att enkelt se hur stor den utkavlade massan är. Behövs fortfarande florsocker eller annat för att det inte ska fastna.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
kan man kavla mellan plastfolie? tyckte att de gärna fastnade på kaveln!:/
#6 jag har kavlat mellan smörpapper (bakplåtspapper) en gång när jag inte hade florsocker. Det funkade, men var lite svårt. Slutresultaten blev dock bra.
/Alexandra

Plastfolie är inte att rekommendera. Du får inte en slät yta. I nödfall kan man ta smör- eller bakplåtspapper.. men florsocker eller maizena är bäst. Det bästa är om du har en kavel i plast eller typ teflon. Sen måste du ha flor på kaveln oxå, alternativt ordentligt på båda sidorna av sockerpastan. Det som blir kvar kan man borsta av tårtan när den är täckt med en mjuk pensel.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
har en kavel av plast! fungerar skit bra en stund men sen fastnar det:P var lite orolig att det skulle bli torrt om man har för mycket florsocker.
kan ju passa på och fråga.. kan man kavla ut och prova på en dummie och sen knåda ihop igen och spara till man ska göra på riktigt?
Jag använder maizena eller cocosfett/petalbase (beroende på vad som finns till hands) Fettet ger en blankare yta vilket kan vara både bra och dåligt beroende på smak. Maizenan kan vara svår att få bort på mörkare SP, lite tråkigt när tårtan ser "dammig" ut.
Jag tycker florsocker lätt blir kladdigt.
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.
#10 cocosfett? hur gör du då? Det lät jätte fint med blankare yta, jag vill prova =)
/Alexandra

#9 Mer florsocker! :) Visst kan man kavla ut o lägga på dummue om man vill.. men för varje gång man kavlar ut så blir det mer florsocker i alltså blir det torrare. Men man kan tillsätta lite smör eller olja i så fall om det krävs. Det blir aldrig som första gången dock.
#10 Jag använder en mjuk ganska bred pensel som jag borstar av tårtan med o det ser inte dammigt ut då. Jag tycker inte alls om den blanka ytan eftersom det ser svettigt ut, tycker jag ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#11 Ja, jag tar lite och smälter i händerna och smörjer in ytan jag kavlar på och kaveln.
#12 Alla tycker vi olika. :)
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.