Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 4408 ggr
Suzi
0

Recept på hallonmousse sökes!

Hej! Jag ska göra en tårta, och skulle vilja ha ett recept på hallonmousse, gärna utan ägg.

Jag skulle behöva det ganska snart eftersom den troligtvis ska göras idag.

Hoppas någon av er har ett bra recept som ni vill dela med er av ! Glad

Solaika
0

Hittade du nåt? Jag brukar använda mig av i stort sett samma recept till alla mousser. 3 dl grädde, bär efter smak, Socker, lite pressad citron och lagom mängd gelatin. Det brukar bli bra :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Suzi
0

Nej, jag hitade inget recept, så jag exprimenterade lite Tungan ute

Den står i kylen nu, hoppas att den blir braGlad

FeliciaS
1

Här finns recept på jordgubbsmousse utan ägg, det är ju bara att byta ut mot hallon istället :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stephanie
1

Solaika! Kan du inte skriva ett lite tydligare recept på mousse, det är svårt att veta vad som är lagom mängd av allt Tungan ute Själv försöker jag hitta ett hallonmousse-recept nu…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

lallemum
0

Såhär lagar jag mousse till ett lager ungefär:

3dl mosade bär/purè
4 gelatinblad
2msk hett vatten
2dl vispad grädde

Lägg gelatinbladen först i kallt vatten, när de är mjuka, krama ur dem och lägg dem i det heta vannet. Blanda sedan ner det ordentligt med bären och sist i med allt i den vispade grädden

Solaika
0

#4 Jag brukar alltid göra på 3 dl grädde till en vanlig tårta. Bär efter smak, precis som med Socker. Man får smaka av tills det blir bra. Sen gelatin beroende på hur mycket vätska det blir. Man får titta på kartongen hur mycket gelatin man ska ha till hur mycket vätska.

Does it become a walk?

/Ida

Stephanie
0

#6 Fast "efter smak" säger fortfarande ingenting om normala mängder. Är det 2msk eller en halv liter vi snackar om..?

Solaika
0

#7 Vad du va kinkig då Flört Jag brukar nog ha ca 2-3 dl bär till 3 dl grädde. Varierar lite på vilket bär det är. Jordgubbar som inte är så starka i smaken kan man behöva lite mer av medan tex hallon minskar jag mängden lite.

Does it become a walk?

/Ida

Stephanie
0

#8 Jamen det är svårt att följa ett recept där alla mängder är "lagom"! Tungan ute

FeliciaS
0

Det här receptet gjorde jag efter igår. Blev kanonbra! (källa)

200 g frysta hallon
2 tsk agar agar
3/4 dl strösocker
100 g färskost ex. Philadelphia
2 dl grädde

(Istället för agar agar och strösocker kan man ta en knapp dl Dansukker Gelesocker Multi)

Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Värm upp andra hälften av moset tillsammans med sockret och koka i 30 s, låt sedan svalna en aning och blanda försiktigt ner agar agar under omrörning. Vispa grädden. Blanda lite i taget av hallon-sockermoset med hallon-färskostblandningen och blanda till sist ned den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hemi
0

Jag brukar göra så här:

Koka upp 200-250 g frysta hallon (behövs inte om dom är färska, men om dom inte kommer från sverige kan det vara bra att koka i 2 minuter för att vara på säkra sidan)

Passera bort kärnorna

Ta lite av hallonsaften och värm upp igen, smält ner 2 gelatinblad.

Rör ihop med resten av hallonsaften.

Blanda ner ca 1 dl florsocker.

Vänd ner i 3 dl vispad grädde.

Låt stå i kylen och stabilisera sig.

Väldigt enkelt och gott :)