Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 4076 ggr
CiCee
0

Choklad/citron tårta

Jag hade tänkt baka en tårta för min brorsas och min släktmiddag (vi fyller år 2 veckor ifrån varandra).

Jag tänkte mig en vanlig, plain tårtbotten i tre lager med två olika fyllningar i.
Som täckning på tårtan blir det en mörk choklad/citron-mousse.
Jag har tänkt mig att ena fyllningen ska vara lemoncurd, men jag kan inte komma på vad den andra ska vara.

Så nu skulle jag mycket gärna vilja ha tips på en andra fyllning (nötfri) och åsikter om själva idéen. =D

Tack på förhand

//Cee

CiCee
0

Bestämde mig för att ändra idéen lite, då det kommer yngre barn på middagen. Glad

Som det ser ut nu blir det en Jordgubbsmousse på första lagret. På andra blir det Lemoncurd och som täckning blir det en Ljus (inte vit) chokladmousse.

Skulle verkligen uppskatta lite respons på min idé, då jag är total nybörjare på detta.
Funderar till exempel på om jag kan ha två olika mousser i samma tårta, och även om lemoncurd gör sig bra på tårta överhuvudtaget.
Och om de tre smakerna passar ihop.

Jag är lite vilse när det gäller sånt här Oskyldig

Verkligen tacksam för svar

//Cee

Chestnut
0

Låter jättegott med lemoncurd, jordgubbsmousse och ljuschokladmousse! Glad

Lemon curd gör sig bra i tårta, blir lite sötsyrligt - friskt tycker jag.

Dock skulle inte jag ha enbart lemon curd på det lagret utan jag skulle blanda det med lite grädde (eller creme fraiche) för annars blir det lagret lite väl skarpt i smaken mot de andra.

Tror att tårtan kommer att bli jättegod!

Med vänliga hälsningar
Chess

Hjersman
0

håller med chestnut. Blanda lemoncurden med något.

Solaika
0

Jag skulle göra en chokladkräm istället för mousse och spackla med. Tycker inte att en mousse blir tillräckligt stabil och slät.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida