Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 15353 ggr
KarlaH
3

kesella ersättning?

Hej på er alla!

Det är såhär att jag ska baka en tårta imorgon. Och i fyllningen så ska det vara 250g kesella(10%) - 1 1/2 dl florsocker och 2dl vispgrädde. Nu är det såhär att den som ska äta tårtan inte äter kesella (alltså löpe som är i det). Finns det nån bra ersättning man kan ta istället för kesellan? Som går lika bra och som det blir samma resultat med?

Oerhört tacksam för svar!

/Karla

Trassi
0

Konstigt att hon ratar det….det blandas ju med andra ingredienserna och skilja smaken är omöjlig.

Lidel säljer Kvark men är ungefär samma sak som kesella. Jag använder ibland turkiskjugurt för att dryga ut och lätta moussen.

Lycka till!

[aammE]
0

#1 Löpe är kalvmage, förmodligen är personen i fråga vegetarian.

Chestnut
0

Kan tänka mig att creme fraiche skulle kunna ge liknande resultat men har inte provat.. Gräddfil kanske funkar annars?

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Kan tänka mig att creme fraiche skulle kunna ge liknande resultat men har inte provat.. Gräddfil kanske funkar annars?

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
0

Om du värmer naturell yoghurt till cirka 40 grader och sedan häller igenom kaffefilter eller silduk, så får du hemgjord kvarg eller kesella. För krämigare konsistens kan du ta med lite gräddfil.

Kanske lite sent svar, men det kan vara bra att veta till någon annan gång  Glad

/Désirée

FeliciaS
0

Jag äter inte heller kesella (eller rättare sagt löpe), brukar köpa en motsvarande färskost som tillverkas i Tyskland. Kommer inte ihåg namnet just nu dock :/

#5 Jaså!? Det var ett bra tips, måste testa någon gång :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

DesK
0

#6 Det heter Kvarg på Tyska  Glad

/Désirée

FeliciaS
0

#7 Jag menar att det är en färskost utan löpe, kommer inte ihåg namnet på märket bara ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus