Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: matig-bakningmatbröd
Läst 7418 ggr
[TrevorS]
0

Hjälp! Smörgåstårta för allergier.

Jag vill göra en smörgåstårta, trots att jag bakar mycket och är duktig på det mesta har jag aldrig lyckats få till en bra smörgåstårta. Kommer att få över några kompisar och för att alla ska kunna äta av den så måste den uppfylla dessa krav:

• vegetarisk
  • mjölkfri
  • äggfri

Skulle vara för evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med ett bra recept. Letat på nätet men vill veta att receptet är bra också, så svårt att sätta igång med något som man aldrig smakat innan, jag litar på era smaklökar. =)

hus-musen
0

Hmm det där var inte det lättaste. både vegetarisk mjölkfri och äggfri! Då försvinner ju allt som är gott på en smörgåstårta..

Kan du inte göra två olika eller är alla vegetarianer? Är ni sånna som äter fisk, räkor mm? behöver lite mera information för att komma på nått bra.=)

Qui dormit, non peccat

[TrevorS]
0

Nja det kommer dit några veganer, men efter en stor disskution att man inte får skriva något om vegan på någon annan sida frågar jag istället om vegetariskt som är mjölk och ägg-fritt.

Såhär ser det ut och jag vill göra en smörgåstårta som alla kan äta, samt jag som är vegan:

2 vegetarianer som inte tål mjölk (inte ens låglaktos eller laktosfritt)
4 veganer
1 äggallergiker
2 laktosintolleranta
1 nötallergiker (sällan nötter i)

hus-musen
0

Okej, veganer alltså inte fuskisar som äter räkor och fisk. Då vart det genast lite krångligare=) hmm jag som är inbiten köttätare måste fundera lite.

Bröd finns det ju att välja på, har en bror som ej tål mjölk, men fyllningen är lite klurigare. man vill ju gärna ha nått lite kladdigare i ett lager iaf.

Man kanske kan göra en sydinspirerat smörgåstårta? Typ pesto, oliver,lök och kanske lite specialmajonäs(vet inte om den är äggfri) eller sojagrädde i ena lagret, avokado, tomat och sojagrädde i andra lagret och toppen täcker man med gurka, sallad, mandarin/apelsin vindruvor mm och kanske nån mild getost om det funkar för de intoleranta? Vissa kan ju äta getost men långt ifrån alla har jag för mig.

Jag har lte ont om ideer faktiskt, har aldrig gjort något sånt veganskt med alla allergier förut.. äh kom på att veganer inte äter ost heller så de var inget..

Qui dormit, non peccat

[TrevorS]
0

Äggfri majonäs gör ju Kavli (fettfria är fritt från ägg) sedan finns det äggfri majonäs och några till. Fick via Pm lite bra recept, värkar rätt lätta att göra också. =)

God smörgåstårta

Födelsedags-smörgås-tårta

Läcker smörgåstårta

Bra smörgåstårtsrecept

linhof
0

hmmm… morötter o selleri istället för ex: leverpastej….gröna äpplen o paprika…i stället för ex: ägg….. sen saltgurka, vanlig gurka…..

Eftersom du har en del veganer så blir det lite svårt….

[TrevorS]
0

Ack allihopa för tips och ideer har testat en som blev superbra ska se om den går hem också..:)

Pyssel83
0

Nyfiken…
Hur gick det med smörgåstårtan?
Blev den omtyckt??

[TrevorS]
0

Festen har inte varit än, men provsmakat och låtit en kompis smaka också (en utav de som kommer, festen är inte förräns den 10:onde oktober men tänkte testa dem innan jag sätter igång och gör den innan så man inte gör något som smakar alldeles förjävligt.

Den sista länken valde jag och den blev supergod. Däremot så följde jag inte exakt receptet, men blev supergod ändå, tartex är helt underbart har blivit besatt av den, jag kommer nog köra lite extra mycket för att jag tyckte det var så gott. =)

Receptet jag valde

Pyssel83
0

Det var ju smart av dig att provsmaka först. hihi Då får man ju äta en god smörgåstårta två gånger. Glad 

Receptet lät riktigt gott faktiskt, länge sedan jag gjorde en smörgåstårta, brukar mest bli söta saker för min del. Men det kanske man ska testa till nästa fest.

Hoppas ni får kul den 10:e då och att tårtan går hem även hos de andra som kommer.

[TrevorS]
0

#9. Ja hur underbart är inte det? =)

Jo den kommer bli popis tror jag, funderar på att spritsa ut tartex på tårtan men vet inte hur det blir bara.

Yarrow
0

Tartex är guds gåva till vegansmörgåstårtan enligt mig :)

Jag har gjort flera stycken men har tyvärr inget recept då jag alltid hittar på utifrån humör och säsong. Men bland gärna in annanas i någon utav rörorna för att få lite syrligt i.

Jag blandade annanas och chili sist, jättegott!

[TrevorS]
0

Tartex är supergott det håller jag med av, kan itne sluta äta dem.=)

hus-musen
0

näe tartex är inget vidare.. har ioförsig bara smakat en gång men konsistensen är ju helmysko!

Qui dormit, non peccat

Yarrow
0

#13, konsistensen? Det är ju inte den som räknas, det är smaken :P

Vi knarkar Tartex här hemma. =)

[TrevorS]
0

Ja tartex är älskvärt vill inte leva utan. ;P

hus-musen
0

#14 jag kan säga så här, så länge nån har tartex i smörgåstårtor så blir jag garanterat inte vegetarian iafGlad näe konsistensen förstör hela grejen för mig, är lite kinkig=)

Qui dormit, non peccat

Yarrow
0

#16 Bra, mer tartex över till mig! =)

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just det ja, höll nästan på att glömma säga att den blev riktigt omtyckt. =) Skickar med en bild på den också. =)

[TrevorS]
0

Hittade ingen rolig dekorativt så det blev ett litet hjärta av en paprika. =)

(dock tål jag inte paprika så jag fick pilla bort lite)

[TrevorS]
0

En sista bild på tårtan. =)

Yarrow
0

Kan inte utala mig om smaken men det ser i alla fall jättefin ut!

Vad blev det för smak?

sissie
0

Jättefin tårta! Kul att ni jobbade fram ett alternativ. Även vi icke veganer kan ju behöva prova på något nytt ibland. Jag är faktiskt stolligt förtjust i att göra sötsur sås med Quorn bitar. Quornfilé borde ju också fungera som "kött" i en smörgåstårta. Skuren i tunna tunna skivor.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[TrevorS]
0

#21. Tackar. =)

#22. Jag tänkte ha i lite sojabaccon men det var några som inte tålde soja så det bidde väldigt lite på den men man kan variera sig så mycket också. =)