Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: recept
Läst 2599 ggr
Sugarrush
0

moussetårta... Hittar inget bra recept...

Är helt ny på sajten och har därför inte riktigt kommit på hur allt funkar… Ska göra moussetårtor till min dotters dop och har inte hittat något bra recept som fungerat riktigt bra än så nu behöver jag er hjälp!! :-)Skulle behöva era bästa recept på moussetårtor.

Den mousse man använder som fyllning (de recept jag hittade här) känns som att den blir lite för lös för att använda i en ren moussetårta som inte är täckt och är utan bottnar.

//Sugarrush :-)

Loucar
0

Sugar kika på tråden morsdagstårta i Allers den har botten och är supergod man byta hallon mot nåt annat bär om man gillar det.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Sugarrush
0

Lät god, har du gjort den själv? Vet du hur den blir i konsistensen?

Jag tänkte göra en två-delad, vitchoklad och (…) ??? Förslag? blåbär eller hallon har jag funderat på :-)

flowerpower1
0

jag gjorde en tårta med mjölkchokladmousse och hallonmousse i helgen. hallonmoussen blev väldigt god tyker jag, lite syrlig och inte för söt. konsistensen blev ganska hård så den skulle kunna funka för din tårta tror jag. Här är receptet:

Hallonmousse:

200 g hallon

1 dl socker

4 st gelatinblad

3 dl vispgrädde

1 dl strösocker

1 dl matyoghurt

Börja med att göra en puré av hallonen och 1 dl Socker. Blötlägg gelatinet. Vispa grädden, inte för hårt! Smält gelatinbladen med hälften av purén. Blanda Socker, resten av purén och yoghurt. Tillsätt puré/gelatinblandningen. Vänd tillsist ner grädden. Häll upp i form/ar och ställ kallt. Klart!

Sugarrush
0

Den ska jag prova :-) tack!

Bra om den inte blev för söt, funderar på att göra halva med vit choklad… Så hallon borde ju funka eller hur!? :-)

Loucar
0

#2 Jo jag har gjort den själv den var stabil i konsistensen tyckte jag.

annars du kanske ha marängbottnar som du lägger moussen emellan o använder höga formar med löstagbar kant

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Sugarrush
0

Ska prova det receptet också!! Tack :-)

Det senaste receptet jag provade var på en persikomousse. Den innehöll 3½ gelatinblad på 3 dl grädde tror jag… Men den blev lös, inte alls sådär fast och bra…

Jag vill ha en botten på tårtan, vet inte om jag ska göra en mandelmasse-botten, eller om jag ska ha en maräng botten, men det visar sig sen :-)