ska göra en tårta
ska göra en dop tårta.nån som har bra tårtbotten recept till långpanna??har köpt ballinas sp är det bara till att kavla ut direkt ur paketet eller måste man blanda med nått?kan man göra tårtan med sp dagen innan så den står i kylen över natten??
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Hej! Jag har inte direkt nåt bra recept till just långpanna när det gäller tårtbotten men jag själv tidigare gjort en tårta då till ett bröllop med botten av rulltårta fick då göra 3-4 st beroende på vilken höjd man vill ha som jag la på varann med fyllning emellan…kanske ett tips om du inte hittar nåt bra recept.
Till Sp brukar jag ta maizena eller floursocker och knåda in så att den blir lite "torr" och ej fastnar på bakbordet.
Det går att göra den dagen innan men när du har fyllt den och innan du lägger på Sp täck den med ett lager tunt smörkräm så skall det hålla sig…så brukar jag göra och det har funkat bra. För sp skall tex inte komma i kontakt med grädde om du har det.
Men tänk på hur du förvarar den sen….skall helst förvaras i tårtkartong av papp då vanlig tårtburk i plast kan göra att det kommer kondens så den blir fuktig och smälter.
Hoppas det fixar sig. Ha en bra dag.
Jag har för mig att det finns beskrivning + recept hur man kan göra tårtbotten i långpanna i tråden "Bra tårtbotten" =)
hur hög blir tårtan om man anävnder rull tårte botten??
nått recept på smörkräm??
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
#3 detta recept brukar jag använda när jag gör smörkräm. Den ska räcka till 12 muffins, så när det gäller en tårta får du exprimentera lite med mängden kanske ;) Men det är ju ganska lätt att se när man väl gör det.
Smörkräm:
Om du vill ha chokladsmak är det bara att tillsätta några msk kakao.
175 g rumstempererat smör
350 g florsocker
3 msk kokhett vatten
Vaniljsocker
Rör smöret mjukt i en skål. Tillsätt florsocker, varmt vatten och vaniljsocker och vispa tills smeten är mjuk och blek till färgen.
Du kan behöva mer florsocker om den är för lös. Lägg i florsockret lite i taget så att det inte blir för mycket.