Lågkalori fika
Hejsan!
Nu behöver jag er hjälp! Jag fyller år om några veckor och vill då kunna bjuda på go´fika (kakor, bullar, tårta osv) men det ska innehålla så lite kalorier som möjligt.
Så det jag är ute efter nu är recept på lågkalorifika där det även finns specificerat hur mycket kalorier det blir per kaka eller per 100 gram.
Någon som kan och vill hjälpa mig?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kan även säga att det inte får innehålla päron för det är jag allergisk mot
_**/Mvh Anne
Nu är jag inte jättebra på allt vad kalorier heter men vi gjorde en liten såkallad "lättare" efterätt förra helgen som va mycket godare än jag trode när jag först läste receptet.
Det enda man behöver är Kesella vanlig, färska bär och degestivekex. Det finns en fullkornsvariant av kexen som jag använde.
Man lägger bären längst ner, en klick kesella och sedan smular man kexen ovanpå. Det blev verkligen supergott!

#3 tack för tipset, det lät både gott och nyttigt 
_**/Mvh Anne
#3 det är det verkligen! Väldigt mumsigt och man får inte så himla dåligt samvete efteråt heller. Haha :)

Fruktsallad brukar jag bjuda på o ha grädde till, kanske funkar istället för tårta?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Godis är väl inte det bästa när man vill hålla kalorierna lägre, men här kommer ialla fall ett chokladgodisrecept om suget skulle bli allt för stort som inte är allt för onyttigt.
250g choklad med 70% kakaoinnehåll
1msk salladsolja
2dl start naturell eller annan mysli
100g tropikal mix (tärnade torkade frukter)
50g hackad mandel
Smält chokladen i vattenbad. Tillsätt olja. Rör ner myslin, den torkade frukten och mandeln. Klicka ut i små formar och ställ dem svalt att stelna.

Ni får som jag skrev i huvudinlägget gärna skriva antalet kalorier också eftersom det är mer intressant för mig.
_**/Mvh Anne
Har en kokbok hemma som heter "Mat för liv och lust" där alla recept är kaloriräknade. Rekommenderas!
Hittade följande recept som jag själv blev lite sugen på att testa:
Gratinerad grapefrukt, 4 portioner
2 grapefrukter
4 äggvitor
2 msk socker
Sätt ugnen på 250 grader. Dela grapefrukterna i halvor och skär loss fruktköttet. Lossa klyftorna. Vispa vitorna till hårt skum (maräng), vänd i sockret. Toppa grapefrukten med maräng och sätt sedan in i ugnen tills marängen fått fin färg. Det går fort så passa vid ugnen!
1 portion innehåller 79 kcal och 0g fett.
Havrekakor, 30 st
1 dl flytande matfett
3 dl havregryn
2 msk vatten
½ dl socker
½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel (mitt egna tillägg)
Sätt ugnen på 175 grader. Häll matfett över havregryn och rör om. Blanda ner övriga ingredienser och arbeta smeten kraftigt ett par minuter. Klicka ut smeten på smord plåt. Grädda i ca 10 minuter.
1 kaka innehåller 47 kcal och 3 g fett.
Söker du recept på något mera specifikt så kan jag kolla om det finns, är så smidigt när det är "färdigräknat" :)
Med vänliga hälsningar
Chess

Chokladkakorna är 157kcal per portion. Vad som räknas till portion vet jag då inte ;-)

#9 tack för tipset, ska se om jag hittar den boken (samlar på receptböcker)
Och tack för alla bra recepten jag fått hittills i denna tråd 
_**/Mvh Anne

Gratinerad grapefrukt lät gott, det måste jag prova nån dag!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!