Vad gör jag för fel?? mousse
Har försökt vid två tillfällen att göra chokladmousse. Men när jag ska röra ner ägget i den smälta chokladen så blir det bara en torr fast klump.
Vad gör jag galet?
Jag har aldrig gjort mousse på ägg, men det ska väl gå. Hur är receptet? Antar att det är grädde i också?
Chokladen låser sig när den kommer i kontakt med vätska. Jag skulle byta recept. Sånt som luftfuktighet, och hur du smälter chokladen kan också spela in och orsaka låsning.
Tja, jag är skeptisk till metoden. Föreslår att du testar ett annat recept, helt enkelt :)
#3 Jag har använt mig av ett liknande recept och det har inte varit några problem alls. Är det så att du väntar för länge med att röra ner äggen? Smälter du chokladen i mikro eller över vattenbad?
Om du gör pannacotta istället rekommenderar jag detta recept.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Det kan bero på temperaturen också. Låt chokladen svalna lite, och se till att äggulorna är rumsvarma.

#6 Gjort det. Men det vill sig inte ändå. Men ska testa det Du föreslog i #4

Det absolut enklaste är ju att göra en fluff. Men tänk på att det tar minst 5 timmar i kylen då :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#8 Smakar det likadant?

Jag tycker fluff smakar som det godis man gör fluffen på. Om det säger dig något?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Imorgon ska jag göra ett nytt försök, och då jäklar måste det gå…annars får jag bjuda på pannacotta imorgon, vilket inte är fy skam förstås.