hallonmousse och dekorations hjälp
Jag ska göra två tårtor till min syster som tagit magisterexamen.
Tänkte göra en ljus- och en chokladbotten, dela varje i tre delar och byta mitten bottnen så jag får en tårta med ljus-mörk-ljus botten och en tårta med mörk-ljus-mörk. (förstår ni hur jag menar?)
I den med två ljusa bottnar tänkte jag ha ett lager hallonmousse och ett lager mörk chokladmousse.
I den andra, med två mörka bottnar, blir det hallonmousse och vit chokladmousse.
Jag har aldrig gjort hallonmousse men jag har hört att det kan bli ganska klen smak på det. (stämmer det?) Jag vill att den ska smaka hallon. Någon som har något förslag? Kan man reducera en del av hallonen kanske? eller blanda i outspädd hallonsaft? Har någon ett riktigt bra recept?
Sen tänkte jag spackla dem med ett tunt lager grädde och täcka med MMF.
Den ena ska dekoreras med en körsbärsträdgren som växer upp från kanten upp över tårtan och så skriver jag grattis på den med utstansade bokstäver.
Men den andra tårtan? Jag gav förslag på en tårta med MMF i två lager där man skär kryss i mitten av tårtan och "öppnar" det övre lagret. (explosionstårta) Tanken var då att det undre skulle vara grönt och att det skulle vara en massa blommor, som på en äng. Fint tyckte syrran men hon tyckte det kändes påskigt så jag får hitta på något annat.
Men nu står det helt still, jag har ingen aning om hur jag ska dekorera den andra tårtan. Någon som har något förslag? Tårtorna ska serveras vid olika tillfällen så de behöver inte matcha varann. Jag är inte så bra på att spritsa och jag har aldrig direkt modellerat något annat än FP-blommor (som jag började med nyligen). Hade någon tanke om att göra några böcker i FP eller MMF och skriva namnen på några av kurserna hon läst på dem men sen då? Vill inte att det ska se ut som en barntårta vilket jag lätt tycker att det kan göra med för mycket modellerade figurer. Kan man ha böcker och blommor tillsammans på något sätt och få det att se "vuxet" ut? 
Hon ska ha tårtorna på lördag så det börjar verkligen bli dags att bestämma sig!
Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Hallonmousse smakar inte alls klent. Snarare tvärtom tycker jag. Men vill man förstärka smaken kan man droppa i lite pressad citron.
Testa lite Cornelli Lace då? Det tycker jag är snyggt och inte allt för svårt. Eller Brushed embrodery.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Du kan prova att göra en sån här http://www.sugarcraft.com/catalog/misc/lessons/fondantbows/fondantbows.htm. Det rä faktiskt inte svårt, jag har själv gjort flera stycken och jag är inte någon tårtexpert. Dessutom ser det ganska maffigt ut och inte allt pjåskigt