En tårt-vision, tankar?
På tisdag är det dags att fira min födelsedag & tänkte då förverkliga en tårt-vision jag odlat under lång tid i mitt huvud.
Det är en typ av glasstårta bestående av en seg chokladbotten, toppad med hemgjord lemoncurd glass som är blandad med krossade maränger.
Ovanpå detta ett berg av jordgubbar.
Vad tror ni?
Ida
Medarbetare på Florist

Nja…det låter inte som nått som skulle falla mig i smaken men man vet ju aldrig förrens man provat!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag är lite osäker på lemoncurdglassen…Men det kan ju vara jättegott! Du får baka o skicka mig en provbit 

Jag tycker det låter jättegott. Men marängerna kan du nog skippa eller krossa dem ovanpå med jordgubbarna. I glassen skulle de bara smälta o du märker dem inte.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Hur lyckades du med det? Tycker maränger smälter på 2 röda sekunder i kontakt med minsta fukt.
Does it become a walk?
/Ida

Men ändå, det blir ju inte fruset på en gång. Men coolt att det funkar :)
Does it become a walk?
/Ida
Huh? Jag har också i maränger i glass och frusna desserter, de smälter inte alls. Kanske har med temperaturen att göra också? Jag blandar dem ju i en rätt kall smet..? Nä, jag vet inte :)
Hur som helst, låter som en god kombination tycker jag. Även om jag hellre hade haft kanske en lemoncurd-kräm eller mousse av nåt slag snarare än glass, jag är inte så förtjust i korsningen kaka-glass :)

Jag tycker alltid maräng smälter så fort det får kontakt med något blött. Men jag har väl inte varit tillräckligt snabb eller nåt :P
Does it become a walk?
/Ida

Här är receptet, tårtan blev FANTASTISK!!!
Botten:
100 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm bakpulver
1 krm salt
Smörj & bröa en springform. smält smöret & vispa ihop det med ägg & Socker. Blanda sedan in de resterande ingredienserna.
Häll det i formen & grädda på 170 grader i ca 20 min, skaka lätt på formen emellan åt & se till att den inte blir för fast. Smeten ska röra sig när du skakar på formen.
Lät kakan svalna helt.
Glass:
3 dl grädde
Lemoncurd
Maränger
Grädden vispas fluffigt, inte för hårt. Vispa tills de bildas mönster efter vispen.
Blanda sedan i lemoncurd tills du tycker glassen smakar lagom mycket. Skriver ingen mängs på curden eftersom jag anser att det är en smaksak.
Häll glassmeten på kladdkakan & täck ytan med krossade maränger.
Ställ tårtan i frysen.
Innan servering:
ta fram tårtan en stund innan servering, garnera med färska jordgubbar.
Ida
Medarbetare på Florist
Det låter underbart gott. Det receptet måste definitivt testas!

Mmm…! Den ser otroligt god ut!! Jag väntar på min smakbit!
Det låter gott. Jag har också blandat i maränger i glass och gjort tårta av det och då har marängerna hålls sig fint.
Om man inte orkar göra lemoncurdglassen själv finns det precis denna blandningen, lemoncurd-maräng som glass från SIA. Supergod!