pan amasado recept någon?
Någon som har recept på pan amasado?
vet inte va de heter på svenska :P
har sökt på google men HITTAR bara på spanska-.-

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

HAHA
det ska va något chilensktbröd
har ingen aning om va de heter på svenska -.-' =) men få leta vidare
I MORGON SKA JAG IAF BAKA TEKAKOR bröd asså :) önska mig lycka till! kan behövas :P
När jag googlade fick jag upp på engelska i alla fall:
Pan Amasado
6 cups bread flour
1 teaspoon salt
2 envelopes yeast
1 teaspoon sugar
1/2 cup melted shortening
about 2 cups water
Stir the yeast and sugar into 1/2 cup lukewarm water. Set aside until almost doubled and foamy. If it does not foam, start over. Put flour and salt into a large bowl. Make a well and add 1 1/2 cups lukewarm water, the yeast and the shortening. Mix until it forms a ball. Add more water or flour if needed. Knead until smooth and elastic. Turn in greased bowl until ball is greased, then cover and let rise until doubled in bulk. Turn ball out onto floured board. Divide into pieces, form into somewhat flat circles and place on cookie sheet. Cover with damp paper towels and let rise again for about 30 minutes. Bake at 400 degrees until quite brown, 15-17 minutes. Remove and cool on racks.
These can be served plain, or with butter or jelly.

yeeees!
tack så mkt :)
hmm weird jag hittade bara på spanska men tack så mkt :D

Det där lät intressant!
Anne, tack för att du hjälpt mig hålla ställningarna när jag varit borta. Glömde meddela er om det. Sorry!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hejsan!
Jag vet hur man gör pan amasado men jag har inga mått hihihi.
Vi i chile använder inte mått när vi gör pan amasado.
Men man blandar med händerna vetemjöl, inte mycket salt, ljummet vatten, ta sönder jästen med händerna och om ud vill så kan du ha kellsa på.
Ugnen ska vara på 200 grader.
Degen ska inte vara klibbig om den forfarande är det så lägger du i mera mjöl bara.
Sen smörar du plåten om du inte har bakplåts papper och gör bröden runda men inte stora eftersom att dem kommer växa jätte mycket i ugnen.
dem ska vara gyllen bruna ungefär när dem är klara.
Lycka till :)