Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1102 ggr
smurfis
0

Fråga MMF konsistens

Nu har min MMF legat och dragit sig i ett par dagar och i morgon ska jag arbeta den och täcka tårtan med den.

Den var ju ganska kladdig när jag lade den i påsen men nu är den väldigt fast i konsistensen. Jag är rädd att den är lite för hård. Hur ska den vara för att den ska vara bra?

Nu är min sådär så om jag trycker med fingret på den så blir det liksom gropar i den :-D

Jag hade 250 gram Haribos mashmallows, 0,5 dl vatten, ett par msk olja och ett paket florsocker.

Scoobi86
0

Det låter som att den har rätt konsistens. Den ska vara lite som en kompakt badsvamp. Bästa beskrivning jag kom på Tungan ute Tänk bara på att du måste jobba med den (typ knåda) i några minuter innan du börjar kavla. Är den för hård kan du mjuka upp den med smaklös olja då brukar det bli bättre.

Förresten, har den inte legat helt lufttätt kan den bli lite torr. Men olja och knåda läser det säkert.

Solaika
0

Knåda knåda knåda så kommer det gå utmärkt. Du kan värma den lite försiktigt, ett par sekunder åt gången oxå innan du knådar om det är för tungt i början :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

smurfis
0

Ok jag testar knåda några minuter så får vi se hur det går. Annars får jag tillsätta lite olja eller prova värma den lite.

Den ligger lufttätt i påse och i en burk :-D

smurfis
0

Den blev helt perfekt!! Skrattande

Tyckte den var smidigare att jobba med och kavla ut än vad SP är. Vet inte om jag lyckades ovanligt bra, men jag ska testa fler gånger. Absolut!

Behövde inte tillsätta mer olja eller värma, det räckte att arbeta den i ca 10 min eller nåt sånt sen var den hur bra som helst. Kavlade ut den på vaxduk som jag haft kokosfett på.