Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 3227 ggr
Dojdan
0

Akut tårt-hjälp!

Hej alla bagare!

Jag fyller år i övermorgon och ska göra en tårta. Men hur ska jag göra tårtan? Och vilken tårta ska jag göra? Det ska vara relativt enkelt och får inte innehålla för mycket som är allt för dyrt…

Snabba tips önskas!!

Dojdan
0

Finns det något enkelt fluff eller mousse man kan ha i tårtan?

Scoobi86
0

Köp en färdig botten och något moussepulver (tex hallon och förstärk smaken med några extra hallon eller lite hallonsylt). Gör ett eget fluff med antingen vit eller mörk choklad. 

Annars kan man fukta bottnen med lite baylis eller liknande, köp färdig chokladmousse och gör ett fluff på vit choklad.

Gör marsankräm (ar bara mindre mjölk än när man gör sås) lägg bananskivor ovanpå och i andra lagret lägger du chokladmousse.

Lite förslag bara. Tycker i alla fall själv att de är ganska lätta, snabba och billiga. Glad

Dojdan
0

Låter bra.. men moussepulver? Vad är det? Vart hittar man det?

hus-musen
0

#3 står oftast i hyllan med chokladpuddingen, krämer osv=) på tex ica om du vill ha billigt=)

Qui dormit, non peccat

Dojdan
0

Tusen tack! Jag ska göra en med hallonmousse, geishafluff, banan och vaniljkräm!!

Dojdan
0

Hur ska tårtan dekoreras? Det är nog mitt största problem!

hus-musen
0

#6 Allt det i en tårta? De blir supersött iaf så jag hade garnerat med jordgubbar eller hallon kanske? Med lite riven choklad över eller nått=)

Qui dormit, non peccat

Dojdan
0

Haha var det fö rmycket saker Skäms vad ska jag ta bort då?

hus-musen
0

#8 njäe de beror väl på hur många "våningar" du ska ha på tårtan=) Men det var väldigt varierande smaker liksom , jag hade gjort två tårtor med banan och marsankräm på ena och hallonmouse med geishafluff på den andra=) Och sen tänkt tårtan med banan i med geischafluffet o lagt jordgubbar eller choklad på det=)

Qui dormit, non peccat

Ebba-A
0

Du kan ju täcka med ett färdigköpt marsipanlock eller spritsa grädde i mönser på och sen ha frukt :)

Värd på Choklad iFokus

Dojdan
0

Nu har jag varit och handlat och så här blir det:

Botten - Marsán och hallon - mellanbotten - geishafluff - topplager - dekorerad med hallon och grädde.

Tror ni der funkar?

hus-musen
0

De låter riktigt gott=)

Qui dormit, non peccat

Dojdan
0

Yes, då är jag nöjd :P

Solaika
0

Men hallå.. skulle inte du komma o hjälpa mig o packa så bakar jag tårta åt dig ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Haha… men det vågar jag ju inte :D Vart bor du nånstans förresten?Vi kanske är fgrannar?:P

Solaika
0

Varför inte? ;) Jag bits inte ;P Fråga april4 hon är oxå härifrån. Jag bor vid sjukhuset typ.. fast på andra sidan järnvägen.. mitt emot tunafors vårdcentral.

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Ahaa, läkargatan! ;)

Solaika
0

Men ssshyy.. jaa :P

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Haha, skulle aldrig ha skrivit om du inte var på väg därifrån ;)

Jag gick på tunaforsskolan! Och mamma kjobbar på tunaforsvärdcentral-huset! Hon hade kiosken där inne (om du vet..)

Solaika
0

Haha :P Här har vi ju trevliga grannar.. en som mördar andra grannar.. fast han bor ju inte kvar här nu tack o lov.

Ah, jodå.. jag har haft praktik på Pukan o Trossen så nog vet jag vilken kiosk du menar ;) Men då vet du ju vart jag bor.. kom o packa så bakar jag tårta åt dig ;)

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Hehe okej, mamma jobbar på Björkgläntan! Det var hon som startade upp kiosken förut… nu har ju kommunen tagit över.

Och på tal om dom där grannarna vet jag mycket väl vad du pratar om. Jag jobbar ideellt på kvinnojouren här i stan… och där får man veta det mesta av sånt där..

Solaika
0

Aha, då kanske jag har träffat din mamma då ;)

Ja, det är ju förjäkligt.. vi låser ju dörren här numera kan jag säga. Usch!

Men duu.. när kommer du då? ;)

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Haha… jadu, jag kan ju inte bara storma in sådär från ingenstans :D Jag känner ju inte dig ens :P

Solaika
0

Kan o kan :P Vi kan ta en promenix först o snacka lite ;) Jag är inte den som är den.. jag kan vara trevlig när stunden kräver Oskyldig

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Haha.. :P

Jag bor vid Eskilsparken för övrigt!

Solaika
0

Jag har bott i stan i nästan 6 år.. men jag har då inte det minsta koll på vilken park som är vilken..

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Jaha okej, jag trrodde du var uppvuxen här. Hm.. bakom strigeln bor jag.. vet du? Det är nästan vid ån!

Solaika
0

Jahaaa.. men där har jag ju bott.. På Tunaforsgatan.

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På noréusgatan bor jag!

Solaika
0

Haha.. nämen, nästan där jag bodde då ju :P Jag va nästan hemma hos dig härom morgonen :P Va förbi hos distriktsveterinärerna :P

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

humm.. ingen aning om vart det är :P

Solaika
0

dansstudion däruppe.. det va ett gym där förut oxå.. vet inte om det är kvar..

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Jaha, jaa, det är ju precis utanför här :P

Solaika
0

Sa ju det ;P

Det verkar för övrigt som det kan lösa sig med lite packhjälp nästa helg.. så du slipper :P

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

haha okej ;)

Solaika
0

Men du.. nu har vi trillat väldigt mycket OT va ;) Men hojta till om du behöver tårthjälp iaf.. sånt kan jag ju :P Jag kan komma o visa dig hur du ska göra kanske :P

Does it become a walk?

/Ida

Dojdan
0

Tack :)

Mitralis
0

Tog med en tårta till Hobbyn som blev mycket uppskattad. Väldigt enkel att göra måste jag säga.

Färdiga bottnar

Ett lager Mosade bananer. En eller två st

Ett lager Krossad annanas. Ca två burkar (avrunna)

På hade jag ett tunt lager med lågfettgrädde, eldorados mandarinbåtar och inlagd persika som jag skivade.

Inte en smula blev det kvar =)

Brukar även byta ur nått lager mot chokladmousse ibland

Dojdan
0

Det ä rju jätefräsht och gott med massor av frukt! Den tårtan har dock mamma gjort till mig varje år sedan jag var liten, så jag är sugen på något nytss :P