Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1485 ggr
annie
0

Tips på gott kvällsmums sökes.

Hoppas ni kan hjälpa mig för nu har jag black out!

En kompis och jag träffas ibland och fikar. Blir oftast kladdkaka, kladdmuffins, bärpaj eller liknande. Skulle nu vilja bjuda på något annat… men vad? Gääärna med mörk choklad eftersom vi är chokladfreaks båda två. En stor tårta känns lite mastigt eftersom det bara är vi två till ett kvällsfika.

april4
0

Chokladtårta med apelsinkräm

Ingredienser

8 bitar

1 paket

mix kungsörnen chokladkaka

3 st

apelsiner

2 dl

ev vispgrädde

Apelsinkräm

1 dl

koncentrerad apelsinjuice

1 dl

vatten

2 msk

apelsinskal, rivet

0,5 dl

socker

1,5 dl

potatismjöl

Chokladglasyr

1 dl

chokladflor (el florsocker + kakao)

2 msk

vatten

Med eller utan vispgrädde, men absolut med apelsinkräm och chokladglasyr. Kakmixen förvandlas till lättgjord tårta.

Gör så här

1. Värm ugnen till 200° och smörj och bröda en rund form.
2. Blanda mixen och grädda en tårtbotten enligt paketet.
3. Riv av det gula skalet av apelsinerna och skär ut klyftorna så att de blir fria från hinnor. Vispa grädden.
4. Apelsinkräm: Koka juice, vatten, hälften av apelsinskalet och Socker 5 min och dra sedan grytan av värmen. Blanda potatismjöl och vatten (tre ggr så mycket potatismjöl som vatten) och häll ner blandningen under omrörning, koka upp under omrörning och så fort första bubblan syns, dra kastrullen av plattan och låt krämen svalna.
5. Klyv kakan och bred på apelsinkrämen, lägg på eventuellt grädde och överst den andra bottnen.
6. Rör ihop glasyren och täck tårtan med den. Toppa med det rivna apelsinskal som är kvar.

Ett recept från:

Egwene
0

Kvällsfika med nybakade scones och en kopp te är väl aldrig fel? :)
Annars kan du ju göra baklser.

Gör en rulltårt-botten och skär ut bottnar av den:) Fyll med typ chokladfluff.