Recept på god tryffel?
Jag har aldrig smakat tryffel innan, men idag köpte pappa med sig lite hem, och GUD VAD GOTT DET VAR! Nu undrar jag ju såklart om någon har recept på riktigt god tryffel ;)

Oj, det blev något konstigt i rubriken ;P

Jag ser inget konstigt i rubriken 
Jag har faktiskt aldrig gjort tryffel. Men ett tips är att googla. Ofta kan man få lite vägledning av kommentarerna till recept på olika sidor.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Choklad.ifokus :)
Annars har jag Johanna Westmans godisbok, kan skriva av några recept därifrån, om du vill? Har inte provat dom recepten själv men dom är säkert goda :)
Värd på Choklad iFokus

#2 Oj, innan stod det "Recept på god tryffel?Jaghar" hehe ;P Jag råkade skriva början på inlägget i rubriken :P
#3 Bra tips! Det ska jag göra :D Om du vill får du gärna skriva in något recept 
#4 Hittade inget bra i boken, men fixade några andra recept:
Chokladtryffel:
Ingredienser
300 g mörk choklad av god kvalité
2 dl vispgrädde
20 g smör
cacao
Gör såhär:
1. Koka upp grädden i en kastrull. Hacka under tiden chokladen och lägg den i en porslinsskål.
2. Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten så att chokladen smälter. Rör under tiden ner grädden till en jämn smet.
3. När smeten är helt blank rör i smöret. Rör runt tills chokladsmeten blir blank igen.
4. Häll ut tryfflen på ett fat och täck med plastfolie. Sätt in i kylen och låt den stelna i 1-2 timmar. Eller sätt in den i frysen så går det lite fortare.
5. Forma sedan små kulor av smeten, ta hjälp av en sked eller ett kuljärn. Eller fyll en spritspåse med smet och spritsa ut små kulor.
6. Rulla chokladkulorna i kakao.
Tips: Man kan byta chokladen mot vit eller mörk choklad. Den mörka kan man rulla i kakao och den ljusa i florsocker.
Värd på Choklad iFokus

#4 Haha, jo men jag tog bort det ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
1 dl grädde
200g ljus/mörk/vit choklad
2 msk cointreau/bailys/fruktsaft
Hacka chokladen i små bitar. Koka upp grädden och ta kastrullen från plattan innan chokladen läggs i, rör om. När choklad har smällt är det bara att hälla i någon god sprit eller annan smaksättning om så önskas (naturellt är väldigt gott det med).
Använder man mörk choklad stelnar tryffeln i rumstemperatur, ljus och vit choklad måste stå svalt alternativt öka mängden choklad. När det stelnat tillräckligt är det bara att börja rulla och sedan täcka med kakaopulver eller florsocker.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jag har recept på en underbart god tryffel jag gjorde i julas, här! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tack för recepten :D

tack för recepten :D