Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2677 ggr
werner
0

Hittat(!) Himmelskaka

Jag efterlyste ett recept för en månad sedan som jag kallade för himmelskaka (Angel food Cake) som jag var så intresserad av..

Himmelskaka (175 grader/ tidsuppskattning; ca 1tim + 40 min svalning innan glasering)

• 10 äggvitor

• 1tsk ättiksprit

• 2 dl strösocker

• 3½ dl florsocker

• 2½ dl vetemjöl special

• 1 tsk vaniljsocker

• 1 nypa salt

Vispa äggvitor och ättiksprit i en ren skål till ett hårt skum. Tillsätt strösockret gradvis under fortsatt vispning (texten är överformulerad, avskriven från Allas)

Sikta ihop florsocker, mjöl, vaniljsocker och salt. Vänd försiktigt ned i äggvispet litet i taget.

Häll smeten i en osmord hög bakform. Knacka försiktigt på formen för att få bort eventuella luft bubblor.

Grädda i 175C ca 40 min eller tills kakan känns fast när du trycker lätt med ett finger. Vänd formen omedelbart upp och ned på ett galler.

Låt kakan svalna under formen i ca 40 min innan den glaseras med vanlig glasyr ( 2dl florsocker + 1 msk vatten, man kan troligen använda annan glasyr) Garnera gärna med färska eller frysta bär (skriver dom)

Solaika
0

Va kul att du hittade den :) Bild när du har bakat då? ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

werner
0

#1 Självklart :) Blir nog efter jul man måste vända på varenda slant i december.. julhysteri ^^ Men en bild kommer och en komentar till hur det egentligen smakade.

Solaika
0

Tänk att december alltid blir så snål. Men då väntar vi tålmodigt då :)

Does it become a walk?

/Ida

werner
0

#3 Ja det är otroligt vart går alla pengar? Ja ni får vara lite tålmodiga och hoppas jag kan ge enastående bilder och komentarer om denna kaka eller så misslyckas jag totalt ^^

Solaika
0

Haha, inte tror jag du misslyckas inte ;)

Does it become a walk?

/Ida

werner
0

Man kan ju önska lyckades misslyckas med halva satsen kola häromdagen ;/

Iram
0

Intressant recept, har aldrig sett något liknande. Hur blir den…? Som ett mellanting av maräng och sockerkaka?

Iram, nyfiken

Solaika
0

#6 Men det ska du inte deppa över. Kola är svårt att göra.

Does it become a walk?

/Ida

werner
0

#7 som sagt inte testat ännu måste köpa en massa ägg :) Hört många som säger att den är fluffig och god.. jag var mest nyfiken på hur den smakar och om man skulle kunna ha den till tårtbotten så jag måste baka och testa ^^