Inbjuden till Julmarknad
Jag har blivit inbjuden till en julmarknad, där det var tänkt att jag skulle ta med mig juliga tårtdekorationer av olika slag. Nu har jag börjat lite smått att göra dessa och behöver lite tips om vad för pris jag kan sätta på dom. De kommer att säljas var för sig hade jag tänkt. Samma sak gäller för spritsade enkla blommor. Hur många i varje förpackning för hur mycket.
Vad tycker ni?

Sånt där är ju jättesvårt.. Du får kika lite på hur mycket materialet kostar, inklusive förslitning på dina verktyg. Sen hur mycket tid du lägger ner.
Jag hade nog valt att ha olika mängder i påsarna så att säga. Allternativt någon form av mängdrabatt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Ja jo vissa påsar ska ju vara lite mer i och vissa lite mindre. Ska ha med mig lite julgodis också men det säljer jag väl för runt 25kr påsen eller nåt sånt har inte riktigt bestämt mig om godiset än.. dekorationerna är värst att prissätta

Det är alltid svårt att sätta pris på egenhändigt ihopknåpade saker.. speciellt om man själv ser en massa brister.
Does it become a walk?
/Ida

Ja jo precis, har ingen aning om vad man ska ta. Är väl ganska rädd för att jag kommer att ta för mycket och sen inte sälja något. Ingredienserna är ju ganska billiga då jag gjort sugarpasten, marsipanen och det andra själv. Vad tror du om 20kr för den med gul botten? För mycket eller för lite? Jag har ofta problem med att vara för snäll, kostnaden för den ligger ju inte på mer än 1-2kr som max.
20:- - 30:- tycker jag är rimligt

Håller med Anne.
Det är ju inte bara ingredienskostnad du ska räkna in. Det är slitage på verktyg. Allt från tandpetaren du färgar massan med till kavel och utstickare. Sen är det tiden du lägger ner. Från planeringsstadiet till färdig och färdigförpackad vara.
Does it become a walk?
/Ida

20-30kr var väl ungefär något sådant jag hade funderat på. något i stil med 30kr för en 'bukett' med tre blommor, kanske 10kr/blomma. Kommer göra en drös med en massa olika kombinationer och då några med fler blommor också.
Tack för hjälpen