Såna där med skum
Jag är inte så väldans förtjust i sött, men det finns ett undantag! Vi här hemma (speciellt maken) är förtjusta i sådana dära skumtoppar,
Vet inte vad det heter, men kärt barn har visst många namn..
gräddbulle, chokladtoppar/kokostoppar, munkar, kokosbullar, kokosmums och så vidare.
Någon som har ett recept på dessa? Det finns nog flera varianter, jag vill helst ha ett mindre sött.. Hur mycket Socker måste man minst ha i dem för att det skall bli bra konsistens? Eller har sockret ingen större betydelse mer än för smaken? Jag är helt lost känner jag. 
Jag gjorde såna en gång för flera år sen, har tyvärr inget recept kvar på dom. minns att dom blev popukära. :-)
Däremot minns jag att elvispen höll på att gå i spinn fullständigt! Skulle visst vsipas i 30-45 minuter! Hemska tid… Trodde aldrig dom skulle bli färdiga. :-) Men dom gick åt som smör i solsken.
EDIT: Hittade ett recept här.. Kan det vara något?
oj, vispa så länge? Det kanske blir till att köpa sig en hushållsassistent då. Har ändå varit tal om det eftersom vi bakar bröd rätt ofta. Fast helst lånar man ju, de kostar ju en smärre förmögenhet.
Såg receptet men det kändes lite väl sött, fast man kanske skall testa.. Tack Skruttis 

Ååh.. såna gjorde mamma nån gång när jag va liten.. Minns dem inte så jättesöta.. ska höra med henne om det är nåt recept hon har kvar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jo men visst är det sött! Känner hur det knastrar mellan tänderna.. Men det är ju så dom ska vara! :-)
När man köper sådana har de inte gelatin i (inte de flesta iaf)… Vet ni vad de har möjligtvis?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#5 om det är mumsmums du menar så hittade jag detta:
"Innehållsdeklaration:
Socker, vatten, glukos-fruktossirap, härdad vegetabilisk olja, skummjölkspulver, vetemjöl, kakaopulver, äggvitepulver, emulgeringsmedel (sojalecitin och E492), stabiliseringsmedel (pektin), vegetabilisk olja, salt, konserveringsmedel (natriumbensoat), aromer, surhetsreglerande medel (citronsyra), bakpulver (natriumbikarbonat)."
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Här är ett recept som jag har haft i många år men tyvärr aldrig provat. Troligen pga den långa visptiden…
Kokosmums (ca 20 st)
Tidåtgång: ca 3 tim varav 2 tim för att stelna.
4,5 dl strösocker
0,75 dl florsocker
1 äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelatinpulver
1,5 dl kokhett vatten
Garnering: 4-5 dl kokosflingor, 1 msk kakao
1. Blanda strösockret, florsockret, äggvitan och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt detta till sockerblandningen.
2. Vispa alltsammans med elvisp i ca 30 min till en pösig smet.
3. Blanda samman kokosflingorna med kakaon. Sikta det om det är klimpigt. Häll lite av det på botten av en långpanna, 20x30cm.
4. Häll i smeten. Strö över ett lager kokosblandning.
5. Låt smeten stå kallt tills den stelnat. Skär den i bitar, ca 4x5 cm stora. Doppa snittytorna med resten av kokosblandningen tills bitarna är helt täckta runt om. Lägg mumsbitarna på galler eller på bakplåtspapper. Förvara dem svalt.
(Går utmärkt att frysa. Styckfrys dem innan de förpackas så kan du lätt plocka fram dem en och en.

Hoppsan, såg att mitt recept var ganska lika det Skruttis hittade. Skillnaden verkar mest vara mängden gelatin.
Med 2 lika recept kan det ju inte bli fel! *s*

Nä, precis!
Synd bara att det tar sån tid att vispa dom. Speciellt om man bara har en vanlig elvisp utan hållare och bunke. För dom är gudars goda. Min mans kusin brukar göra såna och jag kan lova att dom tar slut fort!
Hej igen, jag bläddra igenom en kokbok och fann ett recept på kokosmums, det innehöll bland annat 2 äggvitor och hela 9dl strösocker! Fast det måste ha varit dubbelsats antar jag. Så jag tog en koll på nätet och hittade detta recept
mer äggvita och bara 2dl Socker. Skall se om jag vågar testa det receptet i helgen, annars blir det recept här i tråden 
#6 Ja :) Men jag undrar mest hur man själv kan göra dem… Glukos-fruktossirap, härdad vegetabilisk olja, skummjölkspulver, äggvitepulver, sojalecitin, E492 och natriumbensoat är ju inget man själv bakar på direkt ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Man kan väl byta ut gelatinpulvret mot gelatinblad? Har nämligen inte pulver
hur mycket blad ska man ha i så fall? :)

Det går alldeles utmärkt. 1 tsk pulver motsvarar 2 blad :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#14 tack så mycket :D