Smakråd för saftigare tårta?
Hejsan.
Jag har en beställning på något mastigare bröllopstårta till fredag. Brudparet vill ha en chokladbotten med hallon och choklad. De vill inte ha något tjockt lager grädde eftersom dom inte gillar ren grädde, men som ingrediens i fyllning går det bra.
Nu behöver jag er hjälp med fyllningarna. Funderar på att göra egengjord hallonmousse och vitchokladmousse att lägga emellan. MEN jag är rädd för att tårtan blir för torr. Hjälp mig med tips hur jag ska göra tårtan saftigare. Krossade/mixade hallon, vatten o ev lite Socker? Kan det funka? Eller har ni något annat förslag+recept?
Tårtan ska kläs med 50/50 sp och Marsipan som jag ofta lägger direkt på tårtbotten utan att spackla tårtan först eftersom jag inte vill riskera att fukta igenom. Förslag på spackelsmet att lägga emellan som inte fuktar sp'n? Kommer att klä tårtan samma dag som leverans.
Övrig dekoration på tårtan blir rosor o blad i sp plus någon form av kristyr troligen pipinggel. Och det klassiska brudparet då..
Jag skulle försöka få tårtbottnarna så saftiga som möjligt. Är dom torra upplevs nog hela tårtan som torr..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Precis.. Det är ju just det jag är orolig för. Finns inget värre än en torr tårta.
Du kan ju fukta tårtbottnarna med lite sockerlag (med eller utan sprit i).

Den tanken har jag också haft, att smaksätta med någon form av sprit. Har ätit tårta gjord på chokladbotten med smaksättning av någon typ av sprit. Konjak eller någon likör?
Men vad ska jag använda och hur går jag till väga?
Du kokar en enkel sockerlag - 2 delar Socker, 1 del vatten. Koka upp så sockret löser sig, låt sedan svalna. Smaksätt med valfri sprit, eller låt t.ex. vaniljstänger ligga och dra. Till choklad och hallon skulle man t.ex. kunna tänka sig amaretto eller frangelico (mandel respektive hasselnötslikör), t.ex. Eller så låter du den vara som det är. Sedan stänker du, eller penslar, lagen över de skurna tårtbottnarna när du lägger ihop tårtan.
Tårtaor blir också i allmänhet saftigare av att läggas ihop dagen före servering.
…fast, jag kan ju lägga till att jag gjort just bröllopstårtor med chokladbottnar, hallon och choklad, som inte blev ett dugg torra. Jag använde rulltårtebottnar, tre per tårta, ett lager med krossade hallon blandade med lite hallonsylt, ett lager med mörk chokladmousse, och sedan hela tårtan spacklad med hallonsmörkräm, och sen täckt med sugarpaste.

Tack för dina tips Anne 
Sätter ihop tårtan torsdag kväll och kommer nog att testa på en blandning av sockerlag och krossade hallon. Och så choklad o hallonmoussen.
Hoppar nog smaksättningen med sprit eftersom jag inte vet om brudparet vill ha det.
Ditt förslag på hallonsmörkräm lät spännande. Hur gör du den?
Lär gå åt en hel del ingredienser då tårtan är i 4 våningar till 65 personer.
Iabw - hallonsmörkrämen görs med äggulor som vispas fluffiga, och sen en varm sockerlag som hälls över, vispa tills det blir kallt. I med tärnat osaltat smör, och vispa till en tjock smörkräm. Smaksättning med reducerad hallonpuré - eller hallonextrakt om man känner sig lite lat, det blir gott det med. Exakt recept finns på min blogg:
http://annesmat.blogspot.com/2007/04/hallon-och-chokladtrta.html
Men du är modig som gör bröllopstårta utan att provbaka! :) Jag gjorde i alla fall tre testomgångar, men så var det min bästa väns bröllop också…

Nu är jag sent ute.. jag har haft lite ont om tid för datorn ett tag. Men jag brukar fukta mina bottnar med saft eller en blandning av mjölk, Socker och smör beroende på vad det är för fyllning som ska vara i. Men det är oftast bara i köpebotten jag kan tycka att det behövs. Lägg ihop tårtan med fyllningarna minst ett dygn innan den ska täckas så kommer det inte vara det minsta torrt. :-)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Ja som sagt.. saft brukar jag ha med! Duttar in lite i botten ..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Tack för alla tips.
Det blev chokladbotten med hemgjord vit chokladmousse och hallonmousse emellan. Fuktade gjorde jag med hallonpuré som jag spädde ut med sockerlag. Lade ihop bottnarna kvällen före och levererade tårtan nästa dag kl 17.
Pratade med brudens mor igår på telefon och dom var jättenöjda och tyckte att tårtan var jättegod… Skönt att höra, då kunde man andas ut. Det är alltid pirrigt innan man får höra vad de som äter tycker…

Kul att det vart bra :) Man vill ju veta vad folk tycker.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida