Baka kakor i stekpannan
Hej alla
När jag var barn i norrland brukade min mamma ibland göra kakor av något som liknade tjock sockerkakssmet. Hon klickade ner dem i stekpannan och lät de gräddas några minuter på svag värme.
Ett snabbt och gott sätt att trolla fram nybakat fikabröd vid behov.
Jag har förtvivlat sökt efter recept på dessa kakor men har inte hittat något. Finns någon här som känner till denna form av kakbak?
Maggan
Det finns en hel del recept på nätet, sök på ordet: krabbelurer (det är nog det vanligaste namnet men jag har hört andra lokala namn på dem som jag nu inte kommer ihåg)
aha kallas de krabbelurer - det låter som nåt ur en Astrid Lindgren-saga
Tack för tipset Åsa jag ska genast göra en sökning!
Maggan

Här kommer ett recept!
Krabbelurer
2 ägg
2 dl strösocker
50 g smält smör eller margarin
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 apelsin
Vispa ägg och Socker pösigt, Tillsätt smör och mjölk. Riv i skalet av apelsinen och pressa i saften. Rör försiktigt ner vetemjöl och bakpulver.
Stekes som små plättar på medelstark värme. Vändes i Socker och serveras med fördel med vaniljglass.
tack för receptet labw, det ska jag testa!

Krabbeluringar kallar vi friterade bollar som rullats i Socker (ungefär som donuts fast bollar). Vi brukar ha en tävling vid familjemiddagen kring jul då det gäller att klara av att äta en sån utan att slicka sig kring munnen. Poppis för barnen för att låta bli att sticka ut tungan är svårt. Däremot så har vi en annan grej vi gör i stekpappan/plättlagg som vi kallar tomteplättar. En klassiker när vi ska på marknad och packar picknickkorgen förr. Men enkelt att göra hemma och äta med lite smör på. Visst funkar det med sylt och vad man nu gillar mest också men smör är en klassiker för oss. En slags sockerkak smet som blir tjocka varianter av plättar, jättegott.
Här kommer receptet. (kkp =kaffekopp)
1kkp socker
2 kkp mjöl
1 kkp mjölk
2 tsk bakpulver
3 msk/ca 50g smält smör
Lycka till, helt klart värt att testa.