Vad tror ni om denna kombination?
Jag ska baka en tårta till mina föräldrar så den måste bli bra. Kom gärna med förlsag på fyllning.
Min tanke är iaf:
_Tårtbotten
_Smörkräm + färska hallon och/eller jordgubbar
Tårtbotten
Mjölkchokladfluff /ganache
Tårtbotten
**Täcker med smörkräm
**MMF med kako i så den blir härligt brun och smakar choklad.
Dekorationer i SP.
Kan man ha smörkräm som ett lager i tårtan? Blir det gott eller för fett? Passar det till choklad? Och med hallon och jordgubbar.
Tips åt alla håll, tack.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tillägger att min mamma älskar allt som smakar smör, i stort sett, men min pappa är inte lika förtjust. Så det måste smaka lite smör men får inte bli FÖR mycket liksom.
Du kan absolut ha smörkräm som ett lager i tårtan, det är det överlägset vanligaste i USA, och i många andra länder också. Men vad tänkte du göra för smörkräm? Bara smör och florsocker tycker jag smakar hemskt, så jag gör oftast italiensk smörkräm med äggulor och sockerlag.
#2: Vad finns det för olika?
Kan man fylla med en sorts smörkräm och täcka med en annan, eller blir det bäst med samma sort? Tror kanske det.
Läste i en artikel här om marängsmörkräm, är väl den jag tänkt testa. Om du inte vet någon annan som du tycker är mycket godare? ^^ Eller som låter godare. Lägg gärna in recept
Lite ändringar:
_Tårtbotten
_**Smörkräm + färska hallon
**Tårtbotten
geishafluff tror jag att jag tar istället för vanlig mjölkchoklad. Blir nog roligare så!
Tårtbotten
**Täcker med smörkräm
**MMF med oboy i så den blir ljusbrun och smakar milt choklad.
Min mamma är inte så förtjust i mörk choklad som det nog blir av kakao. Tänkt göra några dekorationer med SPn lite mörkare (blad) så det blir starkare choklad än själva "locket".
Bättre så kanske..?
Hittat olika recept på smörkräm.
* Detta blir en gul och ganska "rinnig" smörkräm som ajg fattat det. Till ett recept där man ska ha det på en tårta.
4 st äggulor
1 1 dl socker
1 1 dl grädde
125 g smör *
* Detta innehåller inget vanligt Socker, utan istället floursocker.
200 g smör rumsvarmt, eller delikatessmargarin
1½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor *
* Marängsmörkrämen här ifrån.
Drygt 3 dl socker
4 äggvitor
450 g smör
1-2 msk smaksättande (om du vill) *
Jag vet inte vilken av dessa jag tycker låter godast..
Marängsmörkräm kallas också schweizisk smörkräm, och brukar bli bra. Italiensk smörkräm använder äggulor och sockerlag istället. Grädde lär göra det hela betydligt rinnigare ja. Florsocker tycker jag tyvärr smakar väldigt mycket… ja, just florsocker, och det brukar bli lite mindre kul. Men är ofta lätt att göra å andra sidan.

Du kan göra MMFen på chokladflorsocker. Det ger inte mörk choklad utan lixom lagom. Tänk bara på att det inte går åt lika mycket florsocker då eftersom kakaon i det gör att det blir torrare.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#7: Då kör jag nog på den istället :)
#6: Om den inte blir lika god med floursocker satsar jag nog på marängsmörkrämen :) Tack för hjälpen!