Vad passar bra till Ganche?
Tänkte göra en tårta med Ganache, men vad passar det bra till? Som botten, fyllning och garnering? P.S Det är Ganache med mörk choklad, inte vit ^^ D.S
Ganache? xD
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Alltså, ganache är en slags tryffel, mjuk tryffel, kan man säga. Passar bäst att täcka tårtan med. :) Jag gjorde nyss en variant med hasselnötsbottnar, fyllning på mjölkchokladfluff med karamelliserad hasselnötspasta, och med hasselnötssmörkräm som dekoration. Det blev jättebra!
Mörk choklad passar med det mesta - man kan t.ex. tänka sig vaniljkräm och bär som fyllning.

#2 Menar du samma som att man smälter choklad i grädde och sedan vispar det när det är kallt? Såg att det hette Ganache i en artikel….. xD
Sarah - det är en typ av ganache, en vispad ganache. Men som ofta kallas "fluff", i alla fall här inne :) Ganache kan vara tunn, tjock, vispad, eller i tryffelform. Det är egentligen bara blandningen grädde/choklad som kallas ganache.

#4 Jaha :P

Det mesta passar bra till en ganache. Hur mörk är chokladen?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

antingen marabou mörk choklad, eller någon med 70% =)

70% måste jag bara säga att det va inge gott.. eller ja.. nu ska jag inte vara så krass.. dom som fick det i tårtan tyckte det va jättegott.. men det kräver något rejält sött i den andra fyllningen. För fluff på 70%ig choklad smakar bara starkt när man äter den ensam. Inte gott alltså. Men tillsammans med vit choklad va det tydligen väldigt gott för tårtan va uppskattad :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida