Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettrecept
Läst 3952 ggr
CarolineJ
0

annat som frosting

Jag har försökt göra frosting till muffins och cupcakes nu ett antal gånger men har typ alltid misslyckats, så nu har jag köpt mousse och färdig smörkräm från kakburken.se men det måste väl bli lika bra på muffins?

Jag hade behövt ett riktigt enkelt recept på smörkräm eller frosting eller vad det nu är hehe. min blir alltid klumpig eller inte tillräkligt krämig

Solaika
0

Det fungerar utmärkt som frosting med mousse eller smörkräm. Jag gjorde en blandning av vispgrädde och marsmallowfluff som man kan köpa i vanlig butik. Tillsatte lite pepparmintsolja. Det va kanongott :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Berglund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sats till ca 10 små muffins

Ca 50 - 70 g smör
100 g philadelphiaost (gör inget om det blir lite mer)
Vaniljsocker/Vaniljextrakt (Ta efter smak)
Florsocker (Ta efter hur fast den ska vara)

Följ inte receptet exakt om det är så för
det blir sällan bra. En bra frosting ska vara så att om man rör
upp en "spets" ska den vara kvar i den ställningen.
Inte att den är för lös. Då är den perfekt.

CarolineJ
0

jätte bra tips ang en teflonform. har letat nu på jättemånga internetsidor. har ni nåt tips på en vanlig butik som kan ha sådana formar.

Solaika
0

Clas Ohlsson ska väl ha tror jag.. har för mig det va där pappa köpte mina :)

Does it become a walk?

/Ida

AnneN
0

#4 jag köpte mina teflon formar på Clas Ohlsson, men nu har teflonet börjat släppa från plåten =/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Solaika
0

Ajdå.. det är ju himla trist. Jag har läst nånstans att det inte spelar så stor roll vilket material man har eftersom det ändå rekomenderas att använda formar oxå. Dels sliter det inte så mycket på plåten o dels blir det mycket lättare att hantera de färdiga muffinsen/cupcakesen.

Does it become a walk?

/Ida

CarolineJ
0

Jag hittade en form på ikea för 49:- så jag ska försöka ta mig tid att åka ut där i helgen

Berglund
0

Jag köpte min på Ica Maxi, men skall också köpa på ikea snart :D

Berglund
0

O.B.S icas är jättebra, men jag tipsar ändå om nåt annat ställe för på ica kostar den 129:-

Det är lite dyrt.

CarolineJ
0

jag fick min hallonmousse igår från kakburken. den var verkligen jättegod. men jag rekomenderar inte att ha som frosting. det blir gott men inte speciellt snyggt.

Men jag ska absolut använda den som fyllning sen. verkligen jätte god. för er som inte köpt mousse där innan så kan jag berätta att man får den i pulverform som man ska blanda med grädde. det står "vispa burkens innehåll med 5 dl vispad grädde" så jag vispade först grädde, mätte upp 5 dl och blandade sen med pulvret. det slutade med att jag fick tillsätta jätte mycket grädde för att det inte skulle bli för starkt. så nästa gång kommer jag ta halva burkens innehåll och typ 5 dl grädde (ovispad) och sen vispa ihop.

sen kan jag påpeka att kakburkens färger inte stämmer. jag köpte vad jag trodde var leafgreen (smörkräm på tub från wilton) och bilden visade en söt ljus pastellfärg. men när jag sen använde den så var den knall grön. och då menar jag riktigt riktigt knalligt grön

Mandysan
0

#10 Hur mycket kostade moussen? =) Att färgen nite stämde kan bero på din dataskärm, att den är för ljus =)

Solaika
1

#10 Missade du inte att blanda pulvret med vatten? Jag har alltid blandat enligt burkens instruktioner och det har alltid fungerat utmärkt.

Färgerna kan dels vara så som Mandysan säger. Sen ÄR färgerna ytterst sällan som det ser ut på sidorna. Men det beror oxå lite på den som har fotat/tillverkat bilderna. De grejer som kommer från Wilton tex är ofta Wiltons egna bilder. Sen kan jag tycka att leaf grean borde vara en ganska mörk grön.. löv är väl inte knallgröna lixom :) Men så är det sällan. Så man ska inte gå så mycket efter namnet på färgerna. :) Jag har typ alla olika sorters grön som finns här hemma för att kunna blanda fram den grön jag är ute efter just då lixom.

Does it become a walk?

/Ida

CarolineJ
0

#12 jepp hahaha jag glömde vattnet :O

Då vet jag det hehe.