Krympflation och allt högre matpriser
Krympflationen ökar i takt med att priserna stiger, och det är inte så lätt att se om förpackningarna har blivit mindre. Hur många kommer egentligen ihåg hur många gram eller hur många artiklar det var i en förpackning?
Vet själv att jag rätt länge trodde det var en liter i flaskan med Brämhults juice, men så upptäckte jag att det bara var 8,5 dl. Är rätt övertygad om att det var en liter från början. Kaffepaketen minskades ju från 500 gram till 450 gram för några år sedan, men de flesta märkte det inte förrän tidningarna började skriva om det.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/har-du-markt-har-ar-varorna-som-krympt-i-smyg/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag köper endast hela kaffebönor och dom paketen är på antingen 500 gram eller 1 kg. Krymplationen är inget nytt, den har funnits bra så länge.
/Désirée
#1: Jag köper också bara hela kaffebönor, men de förpackningarna är också 450 gram.
Nej, krympflation är inget nytt, men den har ökat snabbt den senaste tiden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Jag hittar inte ens några paket med mindre än 500 gram kaffebönor i dom butiker som jag handlar i.
/Désirée
#3: Vilka sorter är det du brukar köpa?
Arvids Grand Dia är väl huskaffet, sen varierar jag med någon av Lavazzas mindre rostade kaffesorter, dom senare säljs väl bara i 1 kg
/Désirée
#5: Aha, det är inga sorter jag brukar köpa.
Vad för kaffesorter köper du?
/Désirée
Zoégas eller Cafégo. Bägge är härifrån så jag är lite lokalpatriotisk. 😊
Gör inte av med så mycket kaffe så för min del spelar det ingen roll om det är 450 eller 500 gram i paketet. Åtminstone inte när det gäller kaffe. Brukar nästan bara köpa när det är extrapris.
Förr köpte vi alltid Zoégas, men jag har tröttnat på deras hårdrostade sorter.
/Désirée
#9: Själv märker jag ingen större skillnad eftersom jag alltid har mjölk i kaffet. Plus att jag inte är någon kaffedrickare direkt, så jag tycker nästan allt kaffe smakar likadant. Fast jag måste erkänna att Kahls julkaffe var rätt gott. Vann det i en tävling i julas, men jag tror inte det fanns att köpa i affärerna här.
Felix dressingar har råkat ut för detta också, de har gjort om förpackningen och då passat på att minska innehållet samt höja priset.
Men som sagts så är det många gånger man missar det för man inte kommer ihåg exakt vikt/mängd/pris på sakerna.
Och du har rätt om att Brämhults var 1 liter tidigare (har kvar en gammal flaska och var såklart tvungen att mäta och jämföra med en nyare flaska).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det är SÅ fult av företagen att göra på det här sättet!
#11: Skönt att veta att jag inte mindes fel. 😊
#12: Ja, verkligen. Särskilt som de smyger med det också, och låter oss själva upptäcka det.
#14: Precis!