Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttemadagar
Läst 66 ggr
Carmarino
1

Ostens dag den 27 maj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni om ost? Vilka tycker ni i så fall bäst om?

För min del föredrar jag milda ostar. Har svårt för de starka ostarna och mögelostarna blir jag bara dålig av. På bilden finns tre av mina favoriter, men jag tycker även om Gouda, Port Salut och Edamer.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mayhem87
1

Jag älskar ost!har dock svårt att hantera ost just nu men när jag kan så är mögelost de bästa som finns!!åh man kan ha de till o i allt om suget finns, potatismos o mögelost…mmm! Starkare ostar o vattenmelon, eller smält brieost som man bara skopa upp med salta kex…Men philadelpia på en god macka med paprika är oxå toppen. Jag älskar verkligen ost…de hamnar nog på inköpslistan idag

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Tarotstollan
2

Är ganska trött på ost numera, när jag köper brukar det vara mild Herrgård eller Grevé.
Köper ibland Kavli mjukost, då mest Naturell eller Skinkost. Även Skrattande Kons små ost kuber är goda. Älskar de med grön - och svart peppar i, synd att de inte finns i större förpackningar.
I går köpte jag en Kavli mjukost med hetta "Spicy Chili Cheddar- flamin´ hot!", har inte smakat på den ännu.🔥

Älskade den de hade innan med röd och grön paprika men tyvärr slutade de tydligen att tillverka den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
1

Gruyere (stavning?), gorgonzola och min favorit bland hårdostar är en långt gravad greve.
Det finns massor av goda ostar tycker jag

/Maria

Magi-cat
1

Jag tycker jättemycket om ost! Inte alltför starka, dock …

Igår åt jag en delikat cheesecake! 😋

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

Min bror och svägerska är riktiga ostälskare och jag kan aldrig glömma när jag öppnade deras kylskåp och de hade köpt en dansk ost.
Det måste ha varit Gamle Oles morfar. Fy satan vilken doft.😃

/Maria

Maria
3

Vi hade en katt, Fritz, som älskade Gorgonzola. Inga andra ädelostar utan just den sorten.
Upptäckte det en gång när jag blev sur på mannen och sonen för att de ätit upp osten jag tagit fram till maten.

Det tog en stund innan vi fattade att det var Fritz.😄
Han fick det som godis ibland efter det.

/Maria

Sindri
1

Älskar (tyvärr) ost. Ju fetare desto bättre. Ett tag fanns i en butik nära mig en halvmjuk ost som hade 50% fett. MEN så god! Fransk såklart och låg i en pappask. Tror det var en typ av kittost. Har glömt vad den heter, och kan ändå inte få tag i den.
Vi tar lite ost efter maten några gånger i veckan, det skall vara bra för matsmältningen, säger fransmännen. Jag väljer att tro på det.
Tycker såklart också om gratänger och pajer med osttäcke.
Grillost på sommaren. Mums!
Man kan också panera med ost.
Jag har testat sesamfrön plus parmesan till fisk och schnitzel.
Riven halloumi+sesamfrön+persilja på kyckling.
Gott allting.

Magi-cat
1

#6 😄😸🧀

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
0

#1: Philadelphia gräslök på en fullkornsmacka är en av mina favoriter. Fick det på ett ställe där jag jobbade för dryg 30 år sedan, och har sedan fortsatt med det även hemma ibland.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

#2: Skrattande Kons kuber kommer jag ihåg sedan jag var barn. Min sommarkompis pappa hade en liten affär så han tog ofta hem sådana kuber som kompisen och jag fick mumsa på. De var så goda. Dock höll vi oss till de neutrala. Vet inte ens om det fanns smaksatta på den tiden.

Carmarino
0

#4: Ja, cheesecake är en favorit för mig också.

Carmarino
1

#5: Har aldrig ätit Gamle Ole, men jag har ett vagt minne av att jag kände doften av den på långt håll på den tiden när vi brukade åka till Helsingör då och då och handla. Det finns en ostaffär där med rätt öppen fasad och där ostarna många gånger stod utanför affären. Stanken - tyckte åtminstone jag - var otrolig emellanåt. Gamle Ole hörde tydligen till storsäljarna, men det förstod jag mig aldrig på. 😁

Carmarino
0

#6: Vi hade också en katt som älskade ost, men då den mildare varianten. En gång hade mor köpt en lite starkare sort, som var lite förrädisk för den smakade milt i början. Så katten insisterade på att få smaka. Oj, så hon reagerade sedan när den starka smaken kom. Hon höll på att slicka tungan ur led när hon försökte nå hela nosen. 😸

Min nuvarande katt tyckte väldigt mycket om hushållsost när hon var liten och bodde utomhus. Tydligen var det någon som matade henne och hennes syskon med det. Dock slutade hon äta ost efter några månader hemma hos mig, och nu vägrar hon att ens smaka på den.

Carmarino
1

#7: Ja, det är gott med ost i mat, och särskilt i gratänger eller pastasås.

[solljust]
1

Älskar ostar och starka och lukta ska dom ju mer dom luktar ju godare är dom och det är väldigt få mildostar som jag tycker om det blir för lamt och det är samma med mat kryddstarkt ska det vara men några mildare ostar kan vara ok till en macka och en kopp kaffe 😎

Gamle Ole är en favorit och jag skrattar när jag läser ditt inlägg Maria det måste ha vart Gamle Oles Morfar 🤣tänker på en gång på jobbet hade jag den där på smörgåsarna varnade kollegorna att nu kommer det att lukta och tre av dom sa men fy fan sen lämnade dom rummet skulle tro det var Oles morfar jag hade på smörgåsarna den dagen för den stank kan jag lova 🤣men gott var det 😋

Ost i mat är underbart gott och samma där starka saker ska det vara dom ska lukta dom ska vara mögliga eller ta bara en sån vanlig enkel ost som parmesan den luktar ju nåt någon fått upp men är så himmelskt god det är märkligt med ostar ju mer dom luktar satan ju godare är dom 🤣😋