Kanel bullar med mera
Såhär skrev jag på Facebook till medlemmar som är med på Olika baksidor .
Vad tycker ni ? 😊🥰
Hejsan alla medlemmar här som gillar att baka. Jag älskar att baka alla olika bakverk. Jag är bäst på Kanel/ Vaniljbullar . Bakar även mycket annat.
En sak som jag gärna vill berätta för er som Önskar Recept på det ni ser som andra medlemmar delar med sig av bakverk. Det vore trevligare om ni frågade snällt efter receptet ,då bemöter man personen på ett annat sätt. Jag tänker såhär med.
Även OM jag delar med mig av mitt recept så blir inte bakverket / bullarna som mina bullar utan dem blir det ni bakar. Hoppas ni förstår mig.
Folk har fått mitt bullrecept av mig på ett ark då jag jobbat med detta i många år i Cafeer och Restauranger. Där har jag oxå förklarat detta för dem.Sedan kommer dem tillbaka nästa dag och frågar : Hur får du dina bullar så luftiga ? dem är så goda även nästa dag, hur gör du?
Det går INTE att svara på . Det sitter hos mig och min personlighet. Man MÅSTE älska att baka om det ska lyckas ! DETTA är min åsikt.
Nu till receptet -Kanelbullar :
50g röd jäst
6 dl röd mjölk
150-200g smör
1 krm salt
1 ägg
2 dl Socker
1-2 tsk kardemumma
ca 20 dl vetemjöl
Gör så här: Värm mjölken i en kastrull till 37g / fingervarmt, Smält smöret i en annan kastrull ,
Ta fram en stor bunke eller en kastrull ( det har jag ) smula ner jästen , ha på salt , ägget och 2dl Socker, kardemumma. Sedan häller ni på mjölken . Vispa tills allt har löst sig ordentligt .
Sedan häller ni på mjöl försiktigt , varvar med smöret .
Till slut har ni arbetat ihop degen , det är bättre att vara försiktig med vetemjölet , degen ska bli lite lös.
Jag har alltid i smör på slutet av arbetet med degen.
Låt jäsa i 40 minuter.
Ta upp degen på degbordet , ni får ju dela degen i 4 degar , för det blir mycket deg. Mycket bullar blir det , hehe. . .
Kavla ut degen , ha på smör ( mjukt ), Socker , kanel .
Sedan viker ni ihop degen , kavlar ut , har ni en sprits så är det bra , jag delar degen i långa remsor , tar tag i varsin ände och snurrar ihop dem till en bulle.
( Nästa gång ska jag be min väninna filma mig när jag bakar bullarna, för min syster vill oxå se hur jag gör.)
Ställer bullarna på en plåt och lägger på en handduk för att jäsa en stund , ca 15 min, ni bakar ut resterande deg till bullar , då hinner det gå 15 minuter , ni penslar bullarna med ägg och pärlsocker ,
225 -250 g i ugnen beroende på eran ugn. Tiden är svårare , ca 10 min , ställ in plåten mitt i ugnen. Bullarna ska bli gyllenbruna.
Jag har lagt upp andra bakverk med , vanilj bullar utav finare sort , Saffranskaka . Recept på det kommer senare. Ok .
Lycka till!!
HH 🙂
Har hört många klaga på att det inte blir bra trots att de följt receptet till punkt och pricka. Det finns många orsaker till att det kan bli fel, så man får helt enkelt testa sig fram till man hittar något som funkar.
Jag gör helt annorlunda än du när jag bakar bullar, men de blir också saftiga och goda. Det blev de inte i början, men jag har testat olika saker tills jag kommit fram till ett recept som funkar för mig.
Så det är som du säger, man måste tycka om att baka, och man måste öva sig på att baka. Precis som med allt annat blir man inte expert efter att ha testat en enda gång.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1477804/grundrecept-vetebrod
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1:
Tack snälla Carmarino för svar , Jag har aldrig gjort kalljästa bullar .
😛😀
Så jag kör mitt eget som jag lärt mig utav min mamma.
Tack ändå!!
ps. Du ska se vilka svar man får från folk på Facebook , , kan inte annat än skratta åt dem. ds.
Orkar inte svara på alla
inlägg, svar .
HH 🙂
#2: Mina bullar är inte kalljästa. Det är bara en del av ingredienserna som är kalla. Bullarna ska jäsa i rumstemperatur. Fast man skulle säkert kunna göra dem kalljästa också. Det är bara jag som inte kan komma ihåg att göra degen dagen innan. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3:
Okej , förstår . 😊
HH 🙂