Göra egna formar i Siligum?
Har någon gjort egna formar till dekorationsfigurer? Jag har en förpackning Siligum hemma och undrar om det är livsmedelssäkert.
Det står på vissa websidor, men på tillverkarens egen sida står inget om att använda det i köket.
Finns det andra, livsmedelssäkra material, man kan använda att göra egna formar med?
Har inte själv gjort det, men funderat på det. Vad jag har hittat så verkar Siligum livsmedelssäkert men om alla sorter är det är svårt att få reda på. Kan du inte kontakta tillverkaren och fråga?
Hittade den här produkten:
https://bakboden.se/produkt/silli-creation-make-your-own-moulds-150gr/
Panduro har något liknande men det framgår inte om det är livsmedelsgodkänt.
https://panduro.com/sv-se/produkter/skapa-dekorera/gjutning/avgjutningsmaterial/silikon-formpasta-vit-bla-100g-102187
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack, jo, det är precis den som Panduro har som jag har. Det är på utländska sidor det står Food Safe om den. Jag har köpt den att göra formar till silverlera.
Jag har skrivit till tillverkaren och frågat. Få se om jag får svar. Annars var den första länken super.
Såklart var det här ett spontant infall och jag behöver veta imorgon om det skall funka till den här gången, men det kommer ju fler tillfällen.
Det där kan bli riktigt roligt.
#2: Spännande. Du får gärna berätta hur det går. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nu har jag fått svar från Pebeo;
*Thank you for your interest in our products!
Our siligum is not food contact certified.
If you misuse it, we decline all responsibility.
Wishing you a good day.
Best regards,*
Det var ju tråkigt. Det kan ju hända att det är säkert, men de har inte gjort några tester.
#4: Så synd. Hoppas du hittar någon som är livsmedelsgodkänd.
Ja, det är i så fall den du länkade till. Antagligen är det samma som min från Pebeo, men jag tar inga risker i o m att jag skall bjuda andra på det jag gör.
Det kan bli lite roliga julgodisar. Jag kommer att göra egen choklad också, är lite trött på köpechokladen. Men det där blir om någon månad.
#6: Spännande. Det ser jag fram emot. Du får gärna visa din choklad och ditt godis på Choklad iFokus också. 😋
- Redigerat 2023-11-01 03:14 av Carmarino
Där borde jag förstås lagt frågan från början. Tänkte bara på tårtan jag skulle göra.
#8: Det går ju att göra bakformar också i siligum, så det passar på både Bakverk och Choklad. 😊
Det förstås.👌