Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: efterlysningpepparkakor
Läst 127 ggr
Wony
1

Känner någon igen dessa pepparkakor?

När jag var liten bakade vi ibland pepparkakor från egen deg. Nu i vuxen ålder skulle jag vilja göra det igen, men ingen jag pratat med kan komma ihåg receptet. Det vi minns säkert är att det innehöll cedroolja. Enligt min mamma har hon ett minne av att det i receptet stod 5 droppar. Hon har även för sig att det ingick både grädde och smör, grädden är hon rätt säker på och den kan ha varit lättvispad.

Jag har gått igenom flera recept, den första jag tänkte på var ingefärspepparkakor från sju sorters kakor, men den innehåller inte smör och mamma tror att det även var fler kryddor än ingefära.

Kakorna skulle kavlas relativt tunt och gräddas ganska kort tid. Degen räckte till en fruktansvärd massa pepparkakor också.

Finns det någon som har en idé om vad det kan ha varit för recept?

Carmarino
0

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Det är inte riktiga pepparkakor, hävdade vi alltid som barn - samtidigt som vi glatt satte i oss så många vi kunde. Så goda har de alltid varit, farmors gammaldags pepparkakor med ingefära och citron. Numera är de givetvis ett måste även hemma hos mig i december.
Wony
1

#1: Det kan det vara! De har ju i alla fall både smör, grädde och cedro… de recept jag lyckats hitta i familjens gömmor har haft någon av dem, men inte alla.

Carmarino
0

#2: Hoppas det är rätt. Berätta gärna här om du bakar dem - och en bild eller två ser vi också gärna. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Wony
1

#3: Jag kollade med mamma och när hon såg linds pepparkakor kände hon igen receptet direkt, så det verkar vara rätt! Jag ska definitivt testa receptet i år 😊

Carmarino
1

#4: Så bra. Hoppas vi får se bilder på dem sedan. 😊

Wony
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu är det utbakning av pepparkakorna! När jag provsmakade den första var det som att transporteras tillbaka i tiden. Så otroligt goda! 😊

Carmarino
0

#6: Så kul att de smakar som du minns dem. De ser jättefina ut. 👍