Recept - Enkla chokladmuffins
Hittade det här receptet i det senaste numret av Allas och tyckte det verkade enkelt och bra.
Ingredienser
120 g (2 dl) vetemjöl
180 g (2 dl) strösocker
40 g (1 dl) kakao
1 tsk vaniljsocker eller ½ tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
100 g (1 dl) mjölk
1 ägg
90 g (1 dl) rapsolja
100 g (1 dl) kokande vatten
Gör så här
- Blanda mjöl, Socker, kakao, vaniljsocker/vaniljpulver och bakpulver i en skål. Blanda mjölk, ägg och olja i en annan skål.
- Häll i de torra ingredienserna i mjölkblandningen och tillsätt det varma vattnet. Rör till en smet och fördela i 12 formar, gärna i muffinsplåt.
- Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Låt svalna.
I originalreceptet ska det vara hallon i muffinsen; 2 stycken per muffins. De trycks ner i smeten i formarna innan gräddning.
Muffinsen serveras även med en topping bestående av:
100 g färskost
1 msk florsocker
25 g hallon
2 msk vispgrädde
hallon
Vispa samman färskost, florsocker och hallon. Tillsätt försiktigt grädden under vispning. Lägg en klick på varje muffins och garnera med hallon.
Detta uteslöt dock jag, eftersom jag inte hade några hallon hemma, och dessutom skulle frysa muffinsen efteråt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-06-30 11:30 av Carmarino
Brukar använda en glass-skopa för att fördela smeten i formarna, men den här gången var smeten så lös att det var lättare att bara hälla den i formarna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-06-30 11:31 av Carmarino