Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: receptfruktsyltmarmelad
Läst 61 ggr
Carmarino
1

Recept aprikosmarmelad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det är extrapris på aprikoser på ICA den här veckan, så passade jag på att göra aprikosmarmelad. Här är receptet:

500 g aprikoser
½ dl vatten
335 g syltsocker (1/3 paket)
1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)
Om man vill kan man tillsätta saften av ½ citron, men det gjorde inte jag

Dela aprikoserna på mitten och kärna ur dem. Skär aprikoserna i små bitar och lägg i en kastrull. Häll på vattnet och koka upp, låt sjuda i cirka 10 minuter med lock. Rör om då och då.

Tillsätt syltsockret och eventuellt vaniljpulver och citronsaft. Koka i 2 minuter.

Rör om emellanåt.

Häll upp marmeladen i väl rengjorda burkar och sätt på locken.

När jag kokade marmeladen idag så gjorde jag dubbel sats. Om man dubblar receptet får man sjuda aprikoserna och vattnet några minuter längre (13-15 minuter) och även öka koktiden till 4 minuter när man tillsatt syltsockret. Vill man ha lite mindre aprikosbitar i marmeladen kan man mosa dem med en potatisstöt innan man tillsätter syltsockret.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Eftersom jag är så dålig på att hacka med kniv så använder jag mig av en lite enklare variant. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Bilderna är från förra gången jag kokade aprikosmarmelad, och då gjorde jag bara på 500 gram. Den här gången delade jag aprikoshalvorna en gång till så bitarna blev mindre, och det var inte fullt lika mycket aprikoser i askarna; bara knappt ett kilo totalt.

Carmarino
0

Slutresultatet - tre 700 grams burkar fyllda till brädden med aprikosmarmelad. 😋
Eftersom det är vaniljpulver i marmeladen så blir den lite mörkare och man ser de svarta vaniljfröna tydligt.

• Redigerat 2022-05-10 10:34 av Carmarino
EquusCaty
0

Marmeladen ser väldigt god ut 🙂

Tjena^^

Carmarino
0

#4: Tack. Den brukar vara väldigt god, så jag hoppas den är det den här gången också. Ska provsmaka den i kväll eller imorgon bitti. Eftersom aprikoserna inte var så särskilt mogna så vet jag inte om smaken kommer fram fullt ut.