Recept Mosskaka
När jag lagade fransk gräslöksfisk häromdagen skulle det vara saft av en citron i den. Innan jag pressade citronen så rev jag skalet på den. Det hade nu stått och torkat några dagar, så därför bestämde jag mig för att baka en mosskaka idag. I den ska det vara skal av en halv citron, men jag tog hela.
Ingredienser
3 ägg
255-270 g (3 dl) socker
180 g (3 dl) mjöl
1-1,5 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
rivet skal av ½-1 citron
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa formen (ca 2 liter)
Vispa ägg och Socker kraftigt.
Tillsätt citronskalet.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
Rör till sist ner det kokande vattnet.
Grädda i nedre delen av ugnen 40–50 minuter.
Tips!
För att kakan ska bli riktigt ”mossig” så bör ägg och Socker vispas i 3–4 minuter med elvisp (8–10 minuter för hand).
Det här receptet kan man även använda om man vill ha höga och fluffiga tårtbottnar. Använd då 2 tsk bakpulver och en springform 20-24 cm i diameter. Troligtvis krävs det då att man gräddar den lite längre, så kolla den vid 45-55 minuter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-10-16 17:24 av Carmarino
Kan det bli mer perfekt!
Läste som att det skulle vara moussaka och funderade på om det var ngn ny variant. 😳
Det är så roligt att se på dina sekvenser fram till färdig produkt även om jag inte bakar längre.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7: Tack. Ja, den blev ovanligt lyckad den här gången faktiskt. 😊
Förståeligt att läsa fel. Det är nog fler än du som gjort det. 😄
Roligt att du uppskattar mina "bildföljetonger". Försöker komma ihåg att fotografera de olika stegen, eftersom det många gånger gör det lättare för dem som vill baka efter receptet, att se hur det ska se ut.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6:
Den är riktigt fin! 😊👍🥰
HH 🙂
#9: Tack. 😊