Annons:
Etiketterkakorreceptveganskt
Läst 91 ggr
Carmarino
9/4/21, 4:13 PM

Recept Skånska pepparkakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittade ett recept på Skånska pepparkakor i Vegomagasinet nr 5/2021. Tyckte det lät enkelt så jag bestämde mig för att testa.

Eftersom jag inte är vegan hade jag inte växtmjölk och mjölkfritt margarin hemma, så jag använde smör och 3 % mjölk.
Hade inte heller så mycket mörk sirap kvar, så jag fick fylla på med ljus sirap. Det gick bra det med.

Ingredienser
210 g (1,5 dl) mörk sirap (funkar med ljus också)
45 g (0,5 dl) strösocker
75 g smör (t.ex. mjölkfritt)
2 tsk mald kanel
2 tsk mald ingefära
3/4 tsk mald nejlika
50 g (0,5 dl) mjölk (t.ex. havre- eller sojamjölk)
2 tsk bikarbonat
360 g (6 dl) vetemjöl
1 msk mjölk till pensling (t.ex. havre- eller sojamjölk)

Gör så här
Häll ner sirap, Socker, smör och kryddorna i en kastrull. Låt koka upp och ta sedan från värmen.
Rör ner mjölken och låt blandningen svalna helt.
Rör ner mjöl och bikarbonat och blanda samman till en deg. Plasta in degen i plastfolie och låt vila 1-2 dygn i kylskåp.
Sätt ugnen på 225 grader.
Dela den kylda degen i 16 bitar. Rulla dem till bollar och fördela på två plåtar. Tryck till bollarna lätt med handen.
Grädda i ca 12-15 minuter eller tills pepparkakorna fått fin färg.
Ta ut och pensla med mjölk.
Låt svalna helt och förvara sedan i plåtburk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/4/21, 4:14 PM av Carmarino
Annons:
Carmarino
9/4/21, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Här har jag hällt ner sirap, Socker, smör och kryddorna i en kastrull och börjat smälta ihop det för att sedan koka upp smeten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/21, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har tagit kastrullen från värmen och rört ner mjölken. Ställde den så kallt jag kunde för att svalna, men det tog en stund. Fram till och med detta kan man göra i god tid innan man ska röra ihop degen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/21, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Använde köksmaskinen för att röra ner mjöl och bikarbonat, men det är inte nödvändigt. Man kan blanda för hand också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/21, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är degen färdigblandad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/21, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Degen är inplastad i plastfolie och redo för kylskåpet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/4/21, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Första plåten är utbakad. Vägde degbitarna och de väger 45-46 gram/styck.

I receptet står "Tryck till bollarna lätt med handen", och det hade jag gjort här. Det visade sig dock att kakorna blev väldigt höga och såg mer ut som bullar, så kakorna på nästa plåt tryckte jag till så att de bara var 1-1,5 centimeter tjocka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/4/21, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här blev resultatet. Pepparkakorna bakerst är de från plåt ett och de främre är från plåt två.

Mina kommentarer:

Pepparkakorna var goda men smakade mycket mer pepparkaka än de köpta. Så man kan nog minska mängden pepparkakskryddor lite.

De blev också ganska små så vill man ha dem mer som köpepepparkakorna får man göra 8 stycken istället för 16.

Enligt receptet ska de bakas i 225 grader i 12-15 minuter. Jag bakade dem i 12 minuter och då blev de rätt svarta undertill. Så i min ugn funkar det nog bättre med 200 grader.

Man skulle avsluta med att pensla med 1 matsked mjölk. Den matskeden räckte till 6-7 kakor så jag fick fylla på med ytterligare ca 2 msk mjölk för att det skulle räcka till alla.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: