Vad bakar du idag 11
Testade ett nytt recept idag. Det blev kalljästa vallmofrallor. Rörde ihop degen igår kväll och lät den stå och jäsa på balkongen över natten. De blev väldigt saftiga och fina. Får se om de fortfarande är lika "fluffiga" när de legat i frysen några dagar.
Enligt receptet skulle det bli 16 stycken, men jag gjorde dem lite mindre så jag fick ut 23 bullar. Ändå tyckte jag de blev rätt stora. Nåja, inte alla, men de flesta. Degen var väldigt kladdig, så det var svårt att skära den i lika stora bitar nämligen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-11-25 17:42 av Carmarino
Vet inte om man kan kalla det baka direkt, men jag gjorde en marsipanlimpa, eftersom det är marsipanens dag idag. Använde dock mandelmassa istället för Marsipan, så lite fusk är det. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Den ser mumsig ut. Tigerkaka hör till det jag aldrig har bakat, men som jag tänkt göra flera gånger. 🙂
oj vad länge sen jag la in något här kändes det som XD
å andra sidan inte blivit så mycket bak då jag pendlat in och ut från bup slutenvård.
men kom hem igår efter en veckas inläggning och blev pralinbak idag! var sugen på prova måla, och insåg jag hade pulverfärg, dock inte kakaosmör men hade vit choklad så smälte det och blandade m färg. vilket gick hyfsat ändå!
fyllning blev karamell samt mjölkchoklad/kardemumma ganache. hade inte tålamod att vänta så det blev släta lager m fyllning osv så jaXD
ganachen hade blivit lite trög också så slätades inte ut osv. hade jag haft mer tålamod hade de blivit rakare menmen XD
#3:
Tack så mycket !
Denna lyckades jag med , tycker jag . 😊❤️
Jag älskar att baka .
HH 🙂
#4: De är jättefina. Du är så duktig och lär dig så snabbt. Har själv aldrig försökt mig på att göra praliner från grunden, utan bara använt färdiga skal. Skulle kanske kunna om jag hade försökt, men tycker det är så "bökigt och kladdigt" att gjuta skalen, så jag beundrar dig som försöker - och lyckas så bra. 👍😋
tack!
här är dagens praliner!
köpte lite nya formar som jag invigde i helgen. men blev inte helt nöjd m skal/fyllning så gav det ett nytt försök igår/idag.
har liiite för dåligt tålamod och vill gärna fylla/banka ut så fort som möjligt xd.
fyllning i halvklot är halva ungefär-vit chokladganache, och andra halvan lemoncurd.
de blåa hjärtana är kardemumma/mjölkchoklad ganache samt ingefärganache
vete tusan vad som hände med bilderna dock haha. blev typ pdf filer? hoppas de går se iafXD
#7:
Wow så fina praliner!!
Du är verkligen duktig !!
HH 🙂
#8:
Jag såg dem . jättefina praliner !!
HH 🙂
#8: Jodå, det går att öppna filerna och titta på dem. De är jättefina. Skulle aldrig klarat att göra sådan (tror jag). Har inte tålamod till det. 😊
tack!
kunde inte hålla mig så blev praliner igår med. inte nöjd alls m utseendet, blev inte så blanka osv. putsade inte formen tillräckligt och blev lite miss i färgblandningen. och är svårare att temperera mjölkchokladen. men hade bara mjölkchoklad hemma(mörk choklad hade jag bara 100 g så blev t en mörk chokladganach inne ist)
fyllning blev "falsk tosca" gjorde då toscatoppning man har på falsk tosca, men hade i lite vit choklad för att få den Meer kompakt /inte så ritning. samt fick koka ett tag. blev kanske lite mycket på "bild" men blev bra balans m mörk chokladganache.
så väldigt nöjd m fyllningen men som sagt, skalet blev sisådär.
De ser jättegoda ut. Hade inte alls haft något emot att smaka. 😋
Du har ingen anledning att vara missnöjd, med resultatet. Pralinerna är jättefina, och du har ju inte hållit på så länge. Kan lova dig att de som är duktiga på att göra praliner har haft många, många misslyckade försök innan de började lära sig tekniken.
#14: Kladdkaka hör inte till mina favoriter, men jag kan mycket väl tänka mig att smaka av den. 😋
#16:
Va gott !! Ser verkligen fin ut .
Mums !!
HH 🙂
#15:
Jag håller med dig , inte direkt min favorit heller , Det va en grannfarbror som behövde det tyckte jag.
Så han fick en bit + grädde .
HH 🙂
#17: Tack. Det var verkligen gott, och är så otroligt lätt att göra. Bara att röra ihop mjöl, vatten, salt och torrjäst dagen innan och sedan låta det stå i rumstemperatur till dagen efter. Då sätter man in grytan i ugnen och ser till att den blir ordentligt varm. Sedan häller man upp degen på mjölat bakplåtspapper och vänder ihop degen så att den täcks med mjöl. Därefter lägger man alltihop i den varma grytan och bakar i 30 minuter med lock och 10-15 minuter utan (fast i min ugn räckte det med 7-8 minuter med lock).
#18: Då blev han säkert glad. Inte så dumt att få hembakat fikabröd. 👍
Fick baka en omgång bullar igår också, för jag behövde göra slut på påsen med torrjäst som jag hade öppnat när jag bakade det knådfria grytbrödet i #16. Körde på samma recept som förra gången, och det funkade lika bra den här gången.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1482653/vad-bakar-du-idag-10#108
… skrev typ lite väl mycket å så poffa allt å försvann XD
lång historia kort- fick för mig baka praliner, köpte choklad, blev 5 olika smaker- lite över 200 praliner, fick för mig köpa askar å sälja, sålde slut på knappt ett dygn.
röd-cookie dough
vit "falsk tosca"
mörkcgrön lime
ljusgrön pistage
blå hasselnöt, karamell, hasselnöt/mjölkchoklad ganache.
XD måste köpa mer pralinformar…. har bara två formar för lagom stora praliner
Jättefina praliner. Du har verkligen lyckats med dem. Inte konstigt att de sålde slut direkt. 👍😋
tack!
en dag försent men blev semlor idag!
gjorde mandelmassan och nutellan igår då vi inte hade jäst, men idag så.
blev vanlig klassisk semla.
nutellasemla (ingen bild dock på den)
chokladbollsemla
samt storasystersemla XD bara mandelmassa i den "vanliga"(ingen grädde) och bara ntuella/mandelmassa i nutellasemlan(ingen nutellagrädde)
insåg jag typ aldrig gjort semlorXD
så att klippa locket blev ja…
kom på en rolig men kanske knasig ide XD
tänkte en helg på sommarcafet ha alltså helt fel bakverk. julbakverk- pepparkakor, saffrans bakelser osv. halloween bakverk, semlor, påskbakverk, och vanligt somrigt i en blandad kompott XD
bara för skojs skull . då jag ej kan ha cafét på vintern.
tar mig inte ens in i sommarhuset då de är snö över halva dörren XD
De blev ju jättebra. Tänkte faktiskt direkt på caféet när jag såg chokladbollssemlan. Tror den kommer att bli en storsäljare. 👍😋
Bra också med temat med olika säsongsbakverk. Det är nog många som vill äta lussebullar och halloweenbakelser även på sommaren. 🙂
- Redigerat 2021-02-18 06:45 av Carmarino
#26: Då blir det ju nästan som pepparkaka. 😊
#27:
Min kompis blev jätteglad för kakan , tyckte mycket om den.
Imorgon åker hon till sin mamma och bjuder henne på kaka med . Så kul att kakan blev så lyckad!!
Nu vet jag att jag kan baka en sådan .
HH 🙂
Det ser riktigt gott ut. Du får skriva ner hur du gjorde så att du vet det till sedan när du öppnar caféet igen. Tror den kan bli en storsäljare. 😋
Då det är sportlov här nästa vecka så bakade jag korvbröd idag. Det är bra att ha i frysen om vädret blir bra. Jag bakade också bröd av dinkelflingor, dinkelmjöl, grahamsmjöl och vetemjöl. Får se om det blir gott 😀
#31: Det ser åtminstone gott ut. Håller tummarna att det är det också. 😊
#33: De ser lite mörka ut, men de kanske smakade gott åtminstone? 🙂
#34:
Tack , ja , jag hade för hög värme i ugnen och gräddade dem för länge,
Men men , man lär sig. 😊
HH 🙂
#35: Ja, det är av misstagen man lär sig. 😊
#37: Gott med chokladmousse. Har lagt fram receptet på min mors favoritchokladpudding, men det har inte blivit av att jag gjort den än.
#37 Så gott det såg ut med chokladmousse 😋
https://recept.se/recept/chokladmousse-med-gradde-och-daim?variation=1
#39 o 37 , ,Tackar Tackar !!
Här kommer receptet , jag tänker ha mango + hallon på sen, det kan man göra som man vill.
HH 🙂
#41:
Mums va gott !! 😊❤️
HH 🙂
#42: Tack. Ja, det är gott, men det blir godare med vanligt mjöl. Ska dock testa med antingen råg- eller grahamsmjöl också, men då bara hälften och vanligt vetemjöl för resten.
#43: Morotsfrallor är jättegott. Är personligen inte så förtjust i soltorkade tomater - eller tomater i bröd överhuvudtaget - men tycker man om det är det säkert väldigt gott. 😊
Idag är det ”bakat” chokladmousse till fredagsmyset och cornflakesdrömmar.
#46: Det ser jättegott ut, både chokladmoussen och drömmarna. 😋
#46:
Mums va gott det ser ut ! Drömmarna är jättefina ! Smakar säkert gott med! 😊
HH 🙂
#49: Allt med choklad är gott. 😋
#50:
Tack så mycket Carmarino 😊
HH 🙂
#52: De ser jättegoda ut. Mazariner är så gott, men jag har bara bakat det en gång, och det var när jag gick den förberedande konditorkursen för flera år sedan.
#54:
Det ser riktigt gott ut! Önskar jag kunde baka ett sånt bröd.
HH 🙂
#55: Har du bara en gryta som tål att stå i ugnen så kan du baka det. Det är mycket enklare än att baka vanliga bullar. 😊
#56 Hejsan Carmarino ,
tänkte faktiskt baka brödet du bakade , , men men, , det blev lite hastigt .så jag gjorde ett annat , la dem på plåten, försökte göra en fläta av den ena , men den flöt ut på plåten , , typiskt , hade nog för lite mjöl i degen, ,
Vi får se hur det blir , , har dem i ugnen nu , ca 10-15 kvar av tiden.
HH 🙂
#58: Ska man baka det knådfria brödet så krävs lite planering, eftersom det ska jäsa i 12-16 timmar. 😊 Arbetsinsatsen är däremot tämligen minimal. Du bara rör ihop degen i en bunke, täcker över den med plastfolie och låter den stå. När degen sedan har jäst färdigt är det bara att stjälpa upp den på mjölat bakpapper och vända ihop den. Därefter läggs degen - tillsammans med bakplåtspappret - i den varma grytan och sedan är det bara att vänta tills brödet har gräddats färdigt i ugnen. 👍
https://matbrod.ifokus.se/discussion/1495154/recept-pa-knadfritt-grytbrod
- Redigerat 2021-03-30 12:24 av Carmarino
#59:
Inte alls krångligt att göra . Får boka in det brödet en dag .
HH 🙂
#60: Nej, krångligt är det absolut inte, men det tar tid med jäsningen. Fast man behöver ju inte passa degen för den klarar sig själv. 👍
#61:
Toppen! Tack för ditt svar! 😊
HH 🙂
#63: Vad duktig du är på att göra praliner. 👏👏👏
Du får gärna visa dem på chokladsajten också om du vill. 😊
#63: Så vackra praliner 😍
#67 Nu blev jag sugen på fikabröd. 😊
#68:
Tack Carmarino. 😊🥰
HH 🙂
#70: Jättefina. Har aldrig bakat drömmar, så jag vet inte om jag hade lyckats få dem så fina. Det lär visst vara rätt svårt har jag hört. 😊
#71:
Tack så mycket!!
Joo, , det är inte så enkelt . Men gör man som det står i receptet så kan man fixa det . Sen får man ABSOLUT INTE öppna ugnsluckan medans kakorna gräddas .
Lycka till när du bakar nästa gång.
HH 🙂
#72: Öppnar väldigt sällan ugnsluckan när jag gräddar något. Det blir oftast bara när jag bakar bröd och ska sticka i termometern mot slutet, för att kolla temperaturen så att jag vet om de är färdiggräddade.
Visserligen är väl inte glaset i min ugnslucka det renaste, men jag kan se igenom det än så länge åtminstone. 😄 Får försöka ta mig i kragen och rengöra det någon dag. Tänkte testa tipset med sockerbitar. Det lär funka även på ugnsglas.
#70: Verkligen fina drömmar. Det är så gott med drömmar 😋
Det blev bakat ett knådfritt grytbröd idag, tips om recept har jag sett här på sajten .
#74:
Tack så mycket!!
Javisst är dem goda . Min svägerska ska få en låda i present idag , hon fyllde år igår.
HH 🙂
#75:
Wow !! Så fint bröd !! Måste försöka baka detta en dag!!
HH 🙂
#75: Så fint det blev. Ska snart baka, och då blir det nog grytbröd igen. Det är så lätt att göra och det blir så gott.
#79: Ja, de blev verkligen fina. 😋
#80:
Tack så mycket Carmarino , ,
Ibland lyckas man !!
Jag väntade länge OM jag skulle baka , , ville ha med mig nåt till min syster på Lördag , Tjejkväll.
HH 🙂
#84:
Så gott det ser ut !! Förstår att det är smaskens på en fralla på frukosten .
HH 🙂
#85: Ja, den är jättegod. Äter inte frallor till frukost, så det får bli på kvällsfrallan istället - med en skiva ost ovanpå. 😊
Vad flitig du är. Jättefina bullar och kakor. 😊
Är det till loppisen du bakar? 😊
Nej , det är till granntanten Gudrun , och till mig , fika i lekparken, små kakor räcker länge , 😊🌹
HH 🙂
Ja, det är alltid bra att ha lite fikabröd i reserv. Själv har jag fortfarande några bitar saffranssockerkaka i frysen. 😄
#94: Det var ju precis att bakformarna räckte till. 😊
#95: Var det också kanelbullar?
#97:
Tack så mycket !!
Jaa, , bullarna jäste och jäste , , "ler"
Första bilden är kanel och den andra vanilj och kardemumma !
HH 🙂
Så flitig du är - och så tidigt på morgonen också. 😊
#102:
Tack så myckeet!!!
Jooodu , , vilken underbar dag det har vart , ,, fick in en del "extra pengar" som alltid är välkommet .
Bullarna försvann i ett huj!!!
HH 🙂
#103: Så bra. Det är alltid trevligt med lite extra pengar. 👍
https://www.arla.se/recept/havrekakor/
Detta recept bakade jag efter .
HH 🙂
Det verkar ju vara ett bra och enkelt recept. 👍😋
Jag har bakat en Foccacia till dagens soppa. Så trevligt att kunna plocka in färska kryddor från trädgården och he på. Någon i familjen tyckte också att det kunde passa med falukorv 😆 så det blev det så
#109: Tror aldrig jag har hört talas om foccacia med falukorv, men huvudsaken är ju att det blir gott. 😄
#110: Det var första gången med falukorv för oss men det funkade 😀
#111: Om man inte testar får man ju inte veta om det är gott. 👍😊
#113: Det låter gott. 😋
Bakade Chokladrutor ,
Nu blev jag nöjd!! 😊👍
Ska sälja dem på Loppis på Lördag .
HH 🙂
- Redigerat 2021-07-01 10:49 av Soligajag1
Långpannekakor är alltid bra att ta till när man ska baka många kakor. 😊
#115: mmm, så goda de ser ut.
#117:
Tack så mycket ! 😊
HH 🙂
Har ett par olika kavlar, både trä och ett annat material jag inte riktigt vet vad det är. Kan vara melamin. Hade även en i silikon, men det funkar inte när man har husdjur som fäller. 😁
Gör sällan snurror, men använder i så fall oftast en kniv. Min pizzaskärare behöver nog bytas ut, för den skär inte så bra längre. När jag delar degen till bullar använder jag oftast en degskrapa i metall.
Har inte bakat något idag, men jag har börjat göra rårörd jordgubbssaft. Den kan jag ju eventuellt använda till något bakverk senare. 😋
Eftersom den är rårörd så ska den stå i kylen ett dygn innan jag kan sila den och hälla upp den på flaskor. Fast jag dricker inte så mycket saft, så jag kommer att frysa in det mesta i små burkar. Då kan jag ta fram lite saft när jag känner mig sugen på att "smaka på sommaren". 😊
#121:
Mmm, , så gott och annorlunda , jag skulle nog göra sylt men då måste man nog ha mer jordgubbar . Här kostade en liter jordgubbar 45:- , det tyckte jag va dyrt.
Gott med jordgubbssaft.
HH 🙂
#122: Såg i receptet en kommentar från en som brukar göra sylt på de avrunna bären. Får se om jag testar det. Tycker inte riktigt om jordgubbssylt konstigt nog. Vet inte varför men jordgubbarna ändrar smak när man kokar dem.
Tror normalpriset här också är runt 45 kronor, men fredag-söndag hade City Gross extrapris så jordgubbarna kostade bara 20 kronor per ask. Det tyckte jag var mer lagom för att göra saft på dem. 😊
#123:
Ok , perfekt , verkligen billigt !!
Kollar med , då kan jag göra sylt , mums!!! till glass kan man ha det!!
HH 🙂
Gjorde en snabb rabarberpaj idag.
4,5 dl havregryn, 150 g smält smör och 1,5 dl Socker blandas och läggs ovanpå skivade rabarber. Gräddas 225 grader 15-20 minuter. Jag brukar blanda rabarbern med lite potatismjöl så blir den mindre blöt.
Man kan byta ut rabarbern till andra bär eller frukter om man vill.
#121: Jordgubbssaft är verkligen somrigt och gott. 😋
#125: Tack för receptet!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#124: Lägger ut receptet när saften är klar. 😊
#125: Gott - särskilt om man får mycket vaniljsås till. 😉
Av jordgubbarna som blev klar gjorde jag sylt. När saften runnit av var det exakt 805 gram bär kvar, och det räckte till 2,5 burkar.
Tycker ju inte särskilt mycket om jordgubbssylt, men den här kanske blev god. 😄 Annars får jag ge bort den till någon som tycker om jordgubbssylt. 🙂
- Redigerat 2021-07-05 17:19 av Carmarino
Receptet på både saften och sylten finns nu på
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1506700/recept-pa-jordgubbssylt-och-rarord-jordgubbssaft
#130:
Så gott det ser ut! 😊😋
Mmmmm. .
HH 🙂
#133: Tack. Saften smakar som pressade jordgubbar och sylten som jordgubbskräm. 😋
Vet dock inte om sylten hade stelnat när jag provsmakade den. Konsistensen var som kräm, men jag har för mig att det tar lite tid innan den stelnar helt.
#137:
Lätt vet jag inte om det är, bondkakor kräver mycket tålamod, tycker jag .
Kakorna kan bli hårda , sega , brända .
Ojoj. . Misslyckats med dessa många ggr.
Det kanske blir sylt kakor idag .
HH 🙂
#138: Brukar sällan ha några problem med Småkakor av någon anledning. Rör bara ihop degen och bakar ut kakorna. Det brukar funka. 😊 Kanske det beror på att jag alltid väger ingredienserna istället för att använda mått? 🤔
#139:
Okej , , det kan det va , jag har aldrig vägt något när jag har bakat , tagit dl mått och så , sen när jag har bakat med min mamma så hade hon en "speciell" kopp som hon använde som dl mått.
Sen vetemjölet , , så kände vi med händerna att degen va ok.
HH 🙂
#140: Är inte så van vid att baka att kan känna när degen är okej, så jag måste gå på exakta mått. 😊
Brinken Bakar förklarar varför det är bra att använda våg. Beroende på hur packat mjölet blir i måttet så kan det skilja en hel del på mängden, och det gör rätt stor skillnad på slutresultatet.
https://brinkenbakar.se/darfor-ska-du-anvanda-vag-nar-du-bakar/
Idag bakades en Chokladflödekaka. https://www.matklubben.se/recept/chokladfloedekaka-61013
#142: Den har jag aldrig hört talas om tidigare. Var den god? 😊
#143: Den är god men mäktig. Det räcker med en liten bit, gärna en klick vispad grädde till.
#144: 👍😋
Bakade en gluten- och mjölkfri chokladkaka. Recept finns här:
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1507687/recept-glutenfri-chokladkaka
Ser ju väldigt goda ut 😋🍫
#147: De ser godare ut än de är. Vet inte om det beror på att det inte är grädde i dem men trots en baktid på 25 minuter så verkar de inte vara färdigbakade. De fastnar i formen. Fast de smakar väldigt mycket choklad åtminstone. 😊
Ååhh, den här tråden var farlig att titta och läsa i!😋😍😲
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#149: Chokladkakorna jag bakade blir sockerfria om man skippar marmeladen och använder sockerfri choklad. 😊
Hallongrottor är alltid gott. 😋
https://www.recepten.se/recept/jordgubbsmuffins.html
Hejsan !
Nu har jag lagt in muffins i ugnen men tog äpplen istället för jordgubbar som smak.
Ska bli kul att se hur dem blir .
Bild kommer snart .
HH 🙂
- Redigerat 2021-07-30 15:08 av Soligajag1
#154: Det blir säkert gott det också. 😋
#155:
Jodå , men nästa gång ska jag ha i hallon och blåbär, då blir det yammi Yammi!!!
HH 🙂
#156: Det blir säkert gott vilken frukt eller vilka bär man än har i - bara det är något man tycker om. 😊
Kolakakor bakar jag sällan. Vet inte varför för det går ju snabbt att baka dem. Lycka till med loppisen. 😊
#160:
Mums va gott !!!
Kola kakor är så enkelt . Ska spara dem till Loppisen.
HH 🙂
#161: Tyvärr smakade de inte så mycket av jordgubbarna. Fast den smaken kanske kommer fram tydligare sedan. Brukar alltid ha svårt att känna hur kakorna smakar när jag precis har bakat dem. Tycker oftast att de bara smakar smet då. 😊
#163:
Mums va gott!!
HH 🙂
#164:
Åhh, , dem ser riktigt smaskiga ut!!
HH 🙂
#164: Så gott. 😋
#165: Tack. 😊
Det ska vara pistagenötter men valnötter gick precis lika bra. Jag har testat med hasselnötter också och det är också gott.
#169: Man kan säkert ta de nötter man tycker om, bara det är samma mängd. 🙂
#171: Ser fin ut! 👍
Igår bakade jag kladdkaka med toscatäcke efter det här receptet
https://fredriksfika.allas.se/kladdkaka-med-tosca/
Söt men god 😋
#172: Tack. 😊
#173: Den har jag läst om på Instagram. Hade på känn att den skulle vara rätt söt, men god. Det brukar toscakakor vara. 😊
Har aldrig varit särskilt förtjust i kladdkaka, även om jag naturligtvis äter det då och då. Bakar det dock sällan själv, men har ibland använt kladdkakesmet till andra bakverk. Den är ju lätt att röra ihop. 👍
#176: 👍😋
#177:
Tack Carmarino !!
Ska leverera bullarna idag !!
HH 🙂
Det blev en sats vanilj muffins !
Till dem som beställde bullar av mig som en extra bonus 😊🥰
https://fredriksfika.allas.se/?s=vaniljmuffins
Detta recept gjorde jag , jag hade i lite citron , pressad oxå , ca 1 msk .
HH 🙂
- Redigerat 2021-08-08 10:38 av Soligajag1
#179: Dem blir de säkert glada för. 👍
#180:
Ja, säkert ! Sen har jag en liten baktanke med detta .
När dem smakar på muffinsen och bullarna så vill dem beställa mer.
För en sats bullar går till Hyresgästföreningen och där är dem ett gäng personer . Då håller jag tummarna att dem beställer bullar .
Min väninna beställde nu och jag blir så glad!!!
HH 🙂
#181: Roligt. 👍
Bakade en Ambrosia kaka till efterrätt ikväll!
Hade kokos i formen som ströbröd , brukar ni ha det ?
Sen tog jag en apelsin som jag rev grovt i rivjärnet , tog saften av apelsinen till glasyren!
Hoppas den smakar!
Min väninna är den som ska bedöma!! 😊👍😋
HH 🙂
- Redigerat 2021-08-11 15:13 av Soligajag1
#183: Jag har nog aldrig bakat Ambrosiakaka men har ofta kokos som ströbröd till sockerkaka. Låter väldigt gott med apelsin i glasyren 😋
#183: Brukar sällan bröa formen faktiskt. Måste jag göra det använder jag mjöl eller kakao.
Tror jag har bakat ambrosiakaka en gång, men då använde jag färdigsyltat apelsinskal. 🙂
#184:
Tackar!!
Den blev väldigt god sa min väninna .
Prova med apelsin istället för smaktillsats som vanillinsocker tex.
Även apelsin till glasyren , ibland tar jag citron .
HH 🙂
#185:
Tackar!!
Men fastnar inte kakan då , om du inte bröar formen ??
Jag köper inte syltat apelsinskal .
HH 🙂
#186:
Ja , den ser himmelsk ut !
Du fick säkert beröm för den!!
HH 🙂
#187: Använder aldrig vanillinsocker, bara riktigt vaniljsocker eller vaniljpulver/vaniljpasta/vaniljstång. Om jag vill ha vaniljsocker blandar jag strösocker med vaniljpulver. 🙂
#188: Inte om man smörjer formen ordentligt och/eller mjölar den.
Använder ju många gånger Nordic Ware-formar och på grund av deras mönster funkar det inte med ströbröd. Istället mjölar man för att mönstret ska framträda. Sedan har jag börjat göra det med andra formar också. Är det en mörk kaka använder jag kakao.
#189: Ja, gästerna tyckte den var väldigt god. 😊
#186: oj, den ser verkligen smaskig ut 😋
#193: Vi åt resten av tårtan idag och den var fortfarande lika god. 😋
#195: Det låter gott med morot och prästost. Du får berätta hur de blev sedan. Fast du kan väl knappast provsmaka dem om de ska säljas på loppisen. 🙂
#196:
Precis, dem är sålda båda två 😊
HH 🙂
#198: Praktiskt och lagom storlek. 👍😋
#199:
Tack så mycket 🙏
HH 🙂
#201: Är det också till loppisen? 😋
#202:
Morn !!
Ja, det är till Loppiset !!
Håller på där just n u!!
Laddar kaffe åt Loppis gästerna .
HH 🙂
Vi hade lite vispad grädde i kylen som började smaka surt. Så letade reda på ett recept att baka något av den. Det blev det här: gammaldags Gräddkakor. Vi har inte smakat än så får återkomma om de blev goda eller inte. 😀
https://mittkok.expressen.se/recept/gammeldags-graddkakor/
#204: Spännande. Hoppas de blev bra. 😊
Bakade en "Sockerkaka på mormors vis" idag.
Passade på att inviga min Chiffon-bakform från NordicWare. Har haft den jättelänge men av någon anledning har jag inte använt den tidigare. Receptet är dock avpassat för en mindre form, så den fyllde bara halva formen ungefär. Det ser nästan ut som om jag haft i flagad mandel i smeten, men det har jag inte. Däremot tillsatte jag ett par matskedar aprikosmarmelad, så jag tror att det är den som gör att kakan ser lite "prickig" ut.
När jag ändå var i baktagen så passade jag på att röra ihop en deg till Skånska pepparkakor (frukostpepparkakor). Hittade receptet i det senaste numret av Vegomagasinet och tyckte det lät så enkelt att jag bara måste testa. Brukade äta skånska pepparkakor när jag var barn. Åt dem med smör och ost på, och till den en tallrik fil.
Degen ska ligga i kylen 1-2 dagar innan den ska bakas ut, så jag vet inte hur pepparkakorna blir förrän imorgon eller på torsdag.
- Redigerat 2021-08-31 16:29 av Carmarino
#208: ser gott ut. Det ska jag testa nån gång. Jag gillar när pepparkakorna är kryddiga
#209 gott med muffins. Jag tycker inte om smaken av banan i bakverk men bra sätt att ta till vara på övermogna bananer
#210: Ja, testa gärna. De är jättelätta att baka, men det tar ju lite tid innan de blir klara - och de blir precis så mjuksega som skånska pepparkakor ska vara. 👍😋
Tycker inte heller om bananer varken i bakverk eller i mat, men det var inte så jättemycket smak av bananer i de här. Den märktes mest om man fick en lite större bit banan i munnen. (Mosade dem inte jättenoga.)
#213: Det blir säkert uppskattat. 👍
#214:
Tack Tack !!
HH 🙂
#216: Bakar sällan kolakakor faktiskt. Vet inte varför. Det går ju snabbt att göra dem. 😊
#216: Dom var coola. 😎
#217:
Tack!!
Ja , det går verkligen snabbt att göra dem. enkelt med. Goda oxå .
HH 🙂
#218:
Tack !!
Fika kakor.
HH 🙂
#151: Hann inte lägga ut bilden igår, så det får bli idag istället. Hade köpt jordgubbar på extrapris i måndags och var tvungen att göra något av dem. Då kom jag att tänka på den här misslyckade tårtbottnen, som jag lagt i frysen.
Tog fram den och lyckades konstigt nog dela den i tre - mycket tunna - tårtbottnar. Sedan rörde jag ihop fyllning/frosting till en himmelsk jordgubbstårta och gjorde en tårta. Kan säga att fyllningen blev tjockare än tårtbottnarna. 😄 Inte blev den särskilt vacker, men den var god. Jordgubbarna räckte dock inte till dekoration också.
Eftersom jag inte har några fikakalas inplanerade den närmaste tiden så satte jag in hela tårtan i frysen ett par timmar. När den sedan var halvfrusen tog jag ut den och delade den i åtta delar, som jag frös in separat. Så nu kan jag ta fram en tårtbit när jag känner för det - eller fler om jag får fikagäster.
Eftersom det även var extrapris på plommon så kokade jag plommonsylt. Det stod att det skulle vara 800 gram plommon, men när jag hade kärnat ur dem och tärnat dem så visade vågen på 889 gram - inte dåligt för 10 kronor. 👍
#223: Hoppas att du piggar på dig snabbt - fantastisk skapelse!
#224:
Tack!! Snälla 😊🥰
HH 🙂
#223: Fin kaka. Kom precis på att jag har bananmuffins i frysen. Fast jag dricker ju inte kaffe, så det blir ingen kaka till det. 😊
#226:
Tack Tack!
Jag tog en kopp te 🍵. Gott det med! 😊👍. Trevlig Torsdag 😊❤️
HH 🙂
Bakade amerikanska pepparkakor igår, men hann inte lägga ut bilden då. Recept finns här:
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1524293/recept-amerikanska-pepparkakor
Har inte bakat idag, men igår bakade jag knådfritt grytbröd. Bytte ut lite av vetemjölet till rågmjöl för att få lite mer fibrer i brödet. Det blev gott.
Recept på Äppel kaka
Formen : Smörj med smör och ströbröd,
3 ägg , 2 dl strösocker, - Vispa ihop dessa poröst, smält 50 g smör , ha i 3/4 dl mjölk, smaksätt med 2 msk färsk citron saft ,
Häll i det i det smälta smöret , sen i smeten ,
Blanda 3 dl vetemjöl + 1 tsk bakpulver , 1tsk vanillin Socker , rör ihop ,
Ha ner i smeten , blanda ihop försiktigt!
Häll smeten i formen ,
Skala 3-4 äpplen , skiva dem i tunna skivor , lägg dem i formen som en ring ,
Ha på lite Socker o kanel .
Grädda i ugnen ca 30 min i 75-200 g . Mitten av ugnen har jag .
Lycka till !! 😊🌺
HH 🙂
- Redigerat 2021-10-10 17:00 av Soligajag1
Äppelkaka med massor av vaniljsås går alltid ner. 😊
#233:
Tack 😊🥰
HH 🙂
#235: Ännu godare med morotsjuice också i degen. Hade inte haft något emot att ha en skiva av det brödet till kvällsmaten. 😋
#236:
Tack så jättemycket 😊❤️Gulle dig !
Det sa min väninna oxå , tack Hillevi för att du finns sa hon med !!
Ja , vi skulle ha en slags ’träff’ , vi alla här på iFokus /bakverk , Matbröd,
I Stockholm tex , centralen , nåt fik därinne , man skriver upp olika datum tex : en enkät: 27 januari, 25 Februari, 25 Mars 2022 ,
Sen kryssar man i vilket datum som passar- tid 18-19 -20 .00
Det skulle va jätteskoj! 😊🥰
HH 🙂
#237: Det finns inte en chans att jag kan ta mig till Stockholm, så ni får träffas utan mig. Ser fram mot rapporten från träffen. 😊
#238:
Tack Carmarino, men det va bara ett förslag från mig .
Jag har inte tagit det vidare så än så länge är jag med hemma. Ok 😊
HH 🙂
#239: Förstår det. Det hade varit kul, men Stockholm är lite för långt bort för mig. Katterna klarar sig inte utan matte. 😊
Bakat idag till fredagsmyset. Väldigt kladdig blev den, får se om den smakar gott. Jag tog vindruvor uppepå istället för bär i toppingen
https://zeinaskitchen.se/kladdkaka-med-farskost-och-jordgubbar/
#241: Den ser god ut. 😋
#242: Jodå, den var god 😋
#243: 👍😊
Idag blev det en smulpaj med äpple och hallon, mums va gott! 😊
Ska bjuda min goa granntant på det , med vaniljvisp till .
Receptet här :
https://www.tasteline.com/recept/smulpaj-med-apple/
Så enkelt , jag hade i hallon med , blev så gott .
HH 🙂
- Redigerat 2021-11-13 13:56 av Soligajag1
#245: Hallon är godare än äpple tycker jag. 😋
#246:
Håller med dig , jag tycker om kombinationen , 😊👍
HH 🙂
Den här tråden börjar bli lång, så vi fortsätter i nästa tråd.
https://bakverk.ifokus.se/discussion/1528483/vad-bakar-du-idag-12