Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterrecepttillbehör
Läst 71 ggr
Carmarino
2021-07-05 17:25
4

Recept på jordgubbssylt och rårörd jordgubbssaft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Det här receptet hittade jag på Allt om mats blogg för länge sedan. Kan inte hitta det nu, så det verkar inte finnas kvar. Det är både enkelt att göra och resultatet blir fantastiskt gott, så därför delar jag det här.

Innan du sätter igång med saftmakandet – kolla att du har rena flaskor och plats i kylen/frysen.

Till ca 2 liter saft:
• 1 kilo fina, söta, solmogna och oskadade jordgubbar
• 1 liter vatten
• 20 g citronsyra (finns i påsar oftast i kryddhyllan i affären)
• 1 kilo socker/liter saft

Koka upp vattnet, blanda ut citronsyran i det och låt det svalna/kallna.

Ansa och rensa jordgubbarna. Skiva dem och lägg skivorna i en bunke. Mosa dem lite grann med till exempel en potatisstöt.

Häll det avsvalnade vattnet över jordgubbarna i bunken. Täck med plast och låt stå ett dygn i kylen.

Sila allt genom en mycket finmaskig sil eller genom en silduk. Man kan lägga en silduk i ett durkslag och ställa det över en skål. Låt det rinna av ordentligt. (Jag lät mina rinna av ca tre timmar.)

Mät hur mycket saft det blev och tillsätt rätt mängd Socker i den silade saften. Rör om så att sockret löser sig.

Häll upp saften på väl rengjorda flaskor. Förvara saften i kylen. kyl. Den håller då några veckor, men den går att frysa för längre hållbarhet. Saften späder man med kallt vatten som vanlig saft, efter tycke och smak.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2021-07-05 18:02 av Carmarino
Carmarino
2021-07-05 17:30
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

När saften runnit av vägde jag bären som blev kvar. De visade sig väga exakt 805 gram. Blandade dem med ca 670 gram syltsocker, lät dem koka upp och kokade dem sedan i ca fem minuter. Hällde upp sylten på rena och varma burkar.

Burkarna värmde jag i 100 grader i ugnen ca 15-20 minuter.
Anledningen till att jag använde just 670 gram syltsocker är att jag brukar dela upp ett paket på tre och då blir en del ca 333 gram. Eftersom jag ville ha en fast jordgubbssylt beräknade jag att det skulle bli bäst med två tredjedels paket syltsocker. Får se om det stämmer.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-06-15 10:21
1

Hittade den sista burken jordgubbssaft längst in i frysen, så jag tog fram den och tinade upp den. Den är fortfarande precis lika god. 😋