Sugarpaste svettas trots fodring?
Sist jag täckte en tårta med sugarpaste (från Odense) började locket smälta och bli bubbligt efteråt i kylen, trots att jag hade fodrat det med smält margarin innan. Hade spacklat tårtan med grädde, men har täckt tårtor som varit spacklade med grädde med sugarpaste (fodrad med olja) tidigare utan problem… Vad kan ha gått fel här? Förstår inte alls! Kan det bero på att det var för varmt/fuktigt i rummet?
Har aldrig använt sugarpaste, så jag vet inte vad som kan ha gått fel. Hittade den här sidan, där det står en del tips och annat. Det verkar vara lite "nyckfullt" att jobba med sockerpasta. 🙂 http://sockerrus.se/sockerskola/fodra-eller-inte-fodra/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Spackla alltid tårtan m maräng smörkräm när jag använder sockerpasta, svettas aldrig. Behöver aldrig fodra. Kan även bero på vad för sockerpasta du använt. (så med Marsipan har jag märkt, en smälte som direkt å en annan stod tre dagar och inget hände(gjorde på lö, sålde sön, å pappa fick ta med resten till jobbet måndag)